M04 Technologie provádění betonových a železobetonových konstrukcí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Přepravní nádobu vanových domíchávačů tvoří vodorovná vana zúžená směrem
k výsypce. Ve střední části vany je průběžná hřídel s míchacími lopatkami
(agitátor), které kývavým pohybem udržují beton během dopravy v neustálém
pohybu. Vana se vyprazdňuje zadním výsypným otvorem po jejím zvednutí.
Automobilové míchače jsou určeny k výrobě ČB během jízdy. Automobilový
míchač se skládá z podvozku nákladního automobilu, na kterém je místo korby
namontován hruškový buben o velkém obsahu (3 až 6 m
3) se šikmou osou
otáčení. Buben se plní v dávkovací stanici otvorem na konci bubnu suchými
složkami betonu a během jízdy se složky promíchávají. Voda se do míchacího
bubnu dávkuje krátce před příchodem na stavbu nebo přímo na stavbě ze
Betonové a železobetonové konstrukce
- 32 - (46)
zásobníku, který je za kabinou řidiče. Míchání je spádové. ČB se vyprazdňuje
obrácením smyslu otáčení bubnu (reverzováním), při kterém spirálově
uspořádané lopatky na vnitřním plášti bubnu vynášejí beton otvorem z bubnu
ven. Pro rychlé vyprázdnění bubnu je výhodné, pokud je míchací buben
sklopný dozadu. To umožňuje vyprázdnění bubnu i u směsí tužších
konzistencí. Při použití suchého kameniva umožňuje automobilový míchač
dopravu ČB na libovolnou vzdálenost. Pokud je kamenivo vlhké, je nutné
počítat s tím, že vlhkost kameniva ve styku s částí cementu vyvolá předčasný
počátek hydratace, který při déle trvající dopravě může snížit účinnost míchání
a poškodit kvalitu betonu. Otáčky bubnu jsou měnitelné v rozsahu od
3 do 12 otáček za minutu.