M04 Technologie provádění betonových a železobetonových konstrukcí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Betonové a železobetonové konstrukce
- 31 (46) -
2.6
Doprava a ukládání čerstvého betonu
Doprava ČB od místa výroby na místo jeho zpracování v konstrukci má velký
vliv na jeho kvalitu. Nevhodnou dopravou může dojít k znehodnocení betonu,
které se může projevit:
• rozmíšením – porušením homogenity (při volném pádu ČB běžné
konzistence do bednění z větší výšky než 1,5 m a velmi měkké konzistence
z větší výšky než 0,5 m),
• změnou konzistence (vysycháním nebo deštěm),
• zhutněním (při otřesech během dopravy).
Rozlišujeme:
• dopravu z betonárny na stavbu (primární – mimostaveništní),
• dopravu do bednění (sekundární – staveništní).
Obecně nemá doprava ČB včetně doby potřebné pro zpracování (rozprostření
v bednění a hutnění) trvat déle než jednu hodinu od smíchání vody
s cementem. Tam, kde manipulace s ČB může trvat déle, je třeba použít
cementy s pozdějším počátkem tuhnutí nebo použít přísady zpomalující
tvrdnutí cementu.
2.6.1 Mimostaveništní doprava
Z centrálních betonáren se ČB dopravuje na staveniště:
• v ocelových výklopných korbách nákladních automobilů a ve vanových
přepravnících,
• ve vanových domíchávačích,
• v automobilových míchačích,
• v domíchávačích.
V ocelových korbách nákladních automobilů a ve vanových přepravnících lze
dopravovat pouze ČB tuhé konzistence, který je soudržný a odolný proti
rozmíšení. Tato doprava je vhodná pouze po dobrých cestách a na krátké
vzdálenosti. Při dopravě na nechráněných korbách hrozí znehodnocení ČB
povětrnostními vlivy (déšť, slunce). Výhodné je, pokud lze obsah korby
vyklápět přímo na místo zpracování (do bednění, do výkopu). Tato doprava se
hodí pro základové a masivní konstrukce pod terénem nebo pod zvýšenou
dopravní cestou.