M04 Technologie provádění betonových a železobetonových konstrukcí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Automobilové domíchávače se plní v betonárně hotovým ČB, který se během
jízdy promíchává při 2 až 6 otáčkách za minutu a během dopravy udržují ČB
v homogenním stavu.
Primární doprava klade vysoké požadavky na organizaci práce. Práci je nutné
organizovat tak, aby zdržení dopravního prostředku na staveništi bylo co
nejkratší. Nejvýhodnější je, pokud lze ČB vysypat z dopravního prostředku
přímo na místo zpracování (základy, násypky čerpadla). V ostatních případech,
kdy se betonuje po menších dávkách a kdy je ještě potřeba beton dopravovat na
staveništi, se vysypává ČB do zásobníků (badií). Pokud to lze, snažíme se
vyhnout používání zásobníků, protože použitím zásobníků:
• se prodlužuje manipulace s betonem,
• roste nebezpečí jeho poškození rozmíšením (zvýšený počet přesypávání
betonu),
• se vlivem tvrdnutí cementové malty ztěžuje pohyb uzávěru zásobníku
(časté poruchy),
• dochází za mrazu ke ztrátě tepla potřebného k zahájení a průběhu
hydratace cementu (zadržování ČB v zásobníku).
Za předpokladu, že se ČB na stavbě zpracuje do 15 minut od příjezdu
automobilového domíchávače, neměla by celková doba překročit stanovený
čas s ohledem na druh cementu a teplotu prostředí.
Tab. 2.10 Maximální doba dopravy čerstvého betonu na stavbu
Čerstvý beton z cementu
Teplota prostředí [°C]
Čas dopravy [min]
nižší třídy než 42,5
CEM I (portlandský)
CEM II (struskoportlandský)
CEM III (vysokopecní)