Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M04 Technologie provádění betonových a železobetonových konstrukcí

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (687.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Velká pracnost. 
 

Doprava dopravními pásy 

Pásy  jsou  vhodné  pro  dopravu  betonu  na  krátkou  vodorovnou  vzdálenost, 
případně i s menším výškovým rozdílem. 

Výhody: 

Nevýhody: 

Levná doprava. 
Poměrně velký výkon. 
 

Beton přichází v poměrně velké ploše do styku se vzduchem a za 
větrného počasí bývá vysoušen, za deštivého počasí je ovlivňo-
ván srážkovou vodou. 

Betonové a železobetonové konstrukce 

- 34 - (46) 

Doprava ve výsypných zásobnících zavěšených na výložníku jeřábu

Tento  způsob  je  vhodný  pro  betonáž  velkých  objemů  s objemy  zásobníků  od 
0,5 m

3 do 6 m3. 

Doprava v potrubí čerpadlem

Tento  způsob  dopravy  je  vhodný  především  pro  střední  a  velké  objemy 
betonáže. ČB se dopravuje potrubím průměru od 80 mm do 200 mm. Beton je 
možné  dopravovat  potrubím  jen tehdy, pokud  je  čerpatelný.  Čerpatelný  beton 
musí mít vhodnou zrnitost kameniva, dostatečný obsah jemných zrn a vhodnou 
konzistenci (S1, S2). 

Výhody: 

Nevýhody: 

Velký výkon (při objemu zásobníku 
 2 m

3 je denní výkon až 300 m3). 

Bednění se musí dimenzovat na možný náraz plné-
ho zásobníku s ČB. 

Výhody: 

Nevýhody: 

Doprava je vhodná pro plynulou 
betonáž, kdy není nutné často 
vyprazdňovat a čistit potrubí. 
Umožňuje betonování složitých špatně 
přístupných konstrukcí. 
Akční rádius 300 až 400 m ve 
vodorovné vzdálenosti. 
Doprava ČB i do výšek přes 150 m 
výkon od 15 do 100 m

3/h. 

Poměrně jednoduchá konstrukce 
dopravního zařízení. 

V potrubí vznikají rázy od střídavého tlačení 
betonu písty, proto je nutné potrubí kotvit zvláště 
v místech změny směru dopravy. 
Nutnost dodržet vhodnou konzistenci (S1, S2) – 
pro čerpání je nejlepší konzistence sednutí kužele 8 
až 15 cm). 
Velká náročnost na správné složení ČB (velké 
povrchové tření ve styku s potrubím, usazování 
hrubších zrn kameniva u příliš řídkých směsí  
a v důsledku toho ucpávání potrubí). 
Nutnost propláchnout potrubí před betonáží a jako 
první dávku použít cementovou maltu nebo velmi 
jemnozrnný beton s vyšším obsahem cementu, aby 
se vytvořil na vnitřním povrchu potrubí mazlavý 
film pro usnadnění pohybu ČB. 
Časté a dokonalé čistění potrubí a jeho spojek. 

Témata, do kterých materiál patří