Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
V následujících kapitolách se budu věnovat jednotlivým zdrojům finančních prostředků škol a školských zařízení regionálního školství, největší pozornost budu v souladu se zadáním této práce věnovat finančním prostředkům poskytovaným ze státního rozpočtu.
3.1 Finanční prostředky poskytované zřizovateli
Povinnosti zřizovatelů škol vymezuje zejména část sedmnáctá školského zákona, která ukládá obcím a krajům povinnost zřizovat určité druhy škol (a také možnost zřizovat jiné), a také výslovně stanoví povinnosti obce a kraje zajišťovat ty výdaje jimi zřízených škol, které nejsou hrazeny ze státního rozpočtu. Jedná se o výdaje provozní, a to investiční i neinvestiční. Investiční výdaje jsou kapitálovými výdaji, jde o jednorázové výdaje vynakládané na pořízení nebo zhodnocení majetkových složek, neinvestiční výdaje jsou součástí běžných výdajů, jde o každoročně se opakující příjmy a výdaje, z nichž většina je mandatorních (v případě provozních výdajů škol např. výdaje na energie).28 Ve školském zákoně je duplicitně (§ 160, § 180 školského zákona) ustanoveno zmocnění obcí a krajů přispívat na další neinvestiční výdaje jinak hrazené ze státního rozpočtu (včetně mzdových výdajů). Takto případně navíc poskytnuté prostředky pak může škola použít mimo závazné ukazatele stanovené jí krajským úřadem v rámci rozpisu prostředků státního rozpočtu.29
Jak jsem již uvedla výše, převážná většina škol regionálního školství je zřizována v právní formě „příspěvkové organizace“, tudíž poskytování příspěvku na provoz a následné hospodaření s ním probíhá v režimu zákona o malých rozpočtových pravidlech. Provázanost tohoto zákona se školským zákonem je patrná např. z § 28 odst. 4: „Zřizovatel poskytuje příspěvek na provoz své příspěvkové organizaci zpravidla v návaznosti na výkony nebo jiná kritéria jejích potřeb.“ Ve formě příspěvku z rozpočtu obce či kraje jsou poskytovány pouze neinvestiční výdaje, patří sem zejména náklady na energie, opravy, náklady na pokrytí odpisů, nájemné, nákupy neinvestičního majetku, služby apod.
Investiční výdaje školy zřizované ve formě příspěvkových organizací hradí školy z investičního fondu. Zdrojem investičního fondu mohou být např. jednorázové dotace z rozpočtu zřizovatele a také odpisy z hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku prováděné podle zřizovatelem schváleného odpisového plánu, opět v režimu zákona o malých rozpočtových pravidlech. Povinnost odepisovat dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek je zakotvena v § 28 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, smyslem odpisů je zajistit přidělování finančních prostředků do investičního fondu, který škola používá na krytí svých investičních potřeb. 30