Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
platy, náhrady platů, nebo mzdy a náhrady mezd, na odměny za pracovní pohotovost, odměny za práci vykonávanou na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr a odstupné;
výdaje na úhradu pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a na úhradu pojistného na všeobecné zdravotní pojištění (zdravotní a sociální pojistné);
výdaje na příděly do fondu kulturních a sociálních potřeb;
výdaje na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou dětí, žáků a studentů zdravotně postižených;
výdaje na učební pomůcky, školní potřeby a učebnice, pokud jsou ze zákona poskytovány bezplatně;
výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků (dále jen „DVPP“);
na činnosti, které přímo souvisí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání;
výdaje na zajištění vzdělávání smluvně u jiné osoby (Jedná se např. o úhradu výuky plavání v základních školách, nebo výuky k získání řidičského či svářečského oprávnění ve vybraných oborech středních škol. Na tyto druhy výuky nejsou běžné školy uzpůsobeny, zajišťují si tedy výuku smluvně u jiných fyzických či právnických osob).35
Uvedený výčet se v plné míře vztahuje na školy zřizované obcemi a kraji, u státních škol jsou hrazeny veškeré výdaje – přímé, investiční i neinvestiční, u církevních škol jsou ze státního rozpočtu hrazeny přímé a provozní výdaje (investiční výdaje církevních škol hradí zřizovatel) a soukromé školy dostávají ze státního rozpočtu finanční prostředky na přímé a provozní výdaje, ovšem ne v plné výši jako školy církevní.
Největší podíl na přímých výdajích tvoří část výdajů určená na platy. V roce 2011 byl počet zaměstnanců regionálního školství 213 034 (jsou zahrnuti pedagogičtí i nepedagogičtí zaměstnanci) a tomu odpovídá i výše poskytnutých mzdových prostředků – cca 55 miliard korun (69% celkových přímých výdajů). Výdaje na odvody tvoří cca 24% přímých výdajů a ostatní běžné výdaje (učebnice, DVPP) tvoří pouze cca 7% celkových přímých výdajů. Viz. graf č. 2.
Graf č. 2: Přímé výdaje na regionální školství v roce 2011
Zdroj: Principy normativního rozpisu rozpočtu a normativní rozpis rozpočtu přímých výdajů regionálního školství samosprávných celků na rok 2011 v úrovni MŠMT – KÚ, dostupné z: <www.msmt.cz>, vlastní zpracování
Přímé výdaje jsou ze státního rozpočtu rozepisovány převážně normativní metodou, což je metoda, kdy je určitý objem finančních prostředků přiřazen na jednotku výkonu (tj. dítě, žák, student, ubytovaný, stravovaný, lůžko, třída, studijní skupina nebo oddělení), pokud budu v následujících kapitolách hovořit o „financování na žáka“, myslím tím financování na jednotku výkonu. Finanční prostředky se poskytují podle skutečného počtu dětí, nejvýše však do povolené kapacity zapsané ve školském rejstříku.36 Pojem výkonové financování je totožný s pojmem normativní financování, protože stále se jedná o stanovení normativu na jednotku výkonu, oba výrazy jsou běžně používány.