Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Pro nastavení krajského normativu jsou rozhodné tyto ukazatele:
Np – průměrný počet jednotek výkonu připadajících na jednoho pracovníka;
No – průměrný počet jednotek výkonu připadající na 1 nepedagogického pracovníka;
Pp - průměrná měsíční výše platu pedagogického pracovníka;
Po – průměrné měsíční výše platu nepedagogického pracovníka;
ONIV – průměrné roční výše ostatních neinvestičních výdajů připadajících na jednotku výkonu.43
Nejdůležitějším ukazatelem pro stanovení krajských normativů je nastavení hodnoty Np. Vyhláška o krajských normativech zakotvuje povinnost krajských úřadů vycházet při stanovení hodnoty Np z průměrného počtu dětí, žáků nebo studentů ve třídě (Ž), z průměrného počtu vyučovacích hodin ve třídě za týden (H) a z průměrného týdenního počtu hodin přímé vyučovací činnosti pedagogických pracovníků (VP).
Konkrétní konstrukce finančního normativu na jednotku výkonu u škol a školských zařízení, jejichž činnost je realizována pedagogickými i nepedagogickými zaměstnanci, je stanovena vztahem:
1/Np*Pp*12*1/Proc + 1/No*Po*12*1,Proc + ONIV
kde Proc je součtem procent sazby pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, procent sazby pojistného na všeobecné zdravotní pojištění a procent, v jejichž výši se stanoví základní příděl, kterým je tvořen fond kulturních a sociálních potřeb.44 Již z nastíněné konstrukce krajského normativu je zřejmé, že normativ zohledňuje mnoho faktorů, které umožňují krajským úřadům reagovat na konkrétní situace a výši normativu výrazně ovlivnit, zejména nastavením ukazatele průměrného počtu žáků ve třídě. Základní normativy na jednotky výkonu jednotlivých druhů a typů škol a školských zařízení jsou doplňovány příplatky k finančnímu normativu, jak jsem se již zmínila výše.
Opravné koeficienty jsou vyhláškou o krajských normativech stanoveny buď pevnou částkou (např. opravný koeficient 0,25 k základní částce normativu, plní-li žák povinnou školní docházku v zahraničí) nebo je ponechána kompetence stanovení opravného koeficientu krajským úřadům.
V odstavcích 6 až 14 § 3 vyhlášky o krajských normativech je řešeno rozlišení příplatků za zdravotní postižení a stanovení podmínek pro jejich uplatnění. Určení výše jednotlivých příplatků je v kompetenci krajských úřadů, vyhláška o krajských normativech obsahuje pouze odkaz na příslušná ustanovení právních předpisů, které tuto oblast věcně upravují (tj. především na vyhlášku č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů, dále jen „vyhláška o speciálním vzdělávání“).45 Pro ilustraci přikládám v příloze normativní rozpis rozpočtu finančních prostředků ze státního rozpočtu pro konkrétní školskou organizaci, zahrnující mateřskou školu, základní školu, školní družinu a školní jídelnu (viz. příloha č. 3).