Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
V rozhovoru s Ing. Hanou Havránkovou, vedoucí oddělení přímých nákladů odboru školství, mládeže a sportu Moravskoslezského kraje, který se týkal financování regionálního školství, Ing. Havránková uvedla: „Za celou dobu svého působení na krajském úřadě (8 let) jsem nezažila, že by některé soukromé škole byla vyplácena základní částka dotace, všechny soukromé školy mají výborné hodnocení České školní inspekce a je jim vyplácena zvýšená dotace.“
Jako konkrétní příklad pro možnost srovnání normativů pro veřejné a soukromé školy jsem vybrala obor vzdělání „7941K41 Gymnázium“, protože v případě gymnázií se krajské normativy mezi sebou liší jen minimálně.
Normativ daného oboru stanovený Moravskoslezským krajem 40 544 NIV/žák53
Oborový normativ daného oboru stanovený MŠMT 46 248 NIV/žák54
V daném oboru vzdělání má soukromá škola automaticky nárok na 80% oborového normativu, což činí 36 998 Kč, v případě splnění podmínek zvýšené dotace škola obdrží na jednoho žáka částku 41 623 Kč. Že se pravděpodobně nejedná o srovnatelnou částku s výdaji na veřejné školy, zahrnující jak přímé, tak i provozní výdaje, je zcela zřejmé. Můžeme konstatovat, že soukromé školy jsou dnes o 38 % levnější proti školám obecních a krajských zřizovatelů.55
Jak jsem se již zmínila, finanční prostředky jsou poskytovány soukromým školám formou dotace, a to v režimu zákona o poskytování dotací soukromým školám. Dotace se uzavírá mezi soukromou školou a krajským úřadem. Kompetence krajských úřadů jsou při financování soukromých škol dosti omezené. Krajské úřady jsou jen prostředníkem mezi MŠMT a soukromými školami, při uzavírání smluv o dotaci pouze posuzují soulad žádostí o dotace soukromých škol s podmínkami stanovenými zákonem o poskytování dotací soukromým školám. S trochou nadsázky se dá říci, že krajské úřady jsou v případě financování soukromého školství pouze administrátory. Při splnění zákonem daných podmínek musí krajské úřady smlouvy o dotaci uzavřít, v případě splnění podmínek musí krajské úřady uzavřít smlouvy o poskytnutí zvýšené dotace.
Tok finančních prostředků je shodný s tokem finančních prostředků u veřejných škol – MŠMT – zvláštní účet kraje – škola.
3.4.3 Normativní financování církevního školství
Financování církevního školství se řídí ustanoveními § 160 a § 162 školského zákona. Dle zmíněných ustanovení jsou ze státního rozpočtu církevním školám financovány přímé výdaje na vzdělávání a také veškeré výdaje provozní, s výjimkou výdajů na pořízení a zhodnocení dlouhodobého majetku. Jednoduše řečeno, veškeré výdaje s výjimkou investičních výdajů hradí stát. Finanční prostředky ze státního rozpočtu jsou církevním školám poskytovány formou dotace, a to dotace v režimu zákona o velkých rozpočtových pravidlech. Pro stanovení objemu finančních prostředků je použita opět normativní metoda financování na jednotku výkonu. Pro církevní školy se používají oborové normativy stanovené MŠMT pro soukromé školy, jsou tím zajištěny srovnatelné podmínky obou segmentů regionálního školství. Církevním školám je však, na rozdíl od škol soukromých, vypláceno 100 % oborových normativů stanovených MŠMT. Nad rámec těchto oborových normativů je doplněna část normativu zahrnující provozní náklady (ONIV) pro mateřské školy, školní družiny a kluby a zařízení školního stravování, které nejsou zahrnuty do normativů pro soukromé školy (v souladu s § 1 odst. 2 zákona o poskytování dotací soukromým školám).