Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.25 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Dotace se poskytuje na základě žádosti dle § 14 zákona o velkých rozpočtových pravidlech a musí být finančně vypořádány podle vyhlášky č. 52/2008 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy nebo Národním fondem.

Tok finančních prostředků je odlišný od předchozích segmentů regionálního školství, finanční prostředky jsou poskytovány přímo z rozpočtu MŠMT na účet školy.

3.4.4 Normativní financování státního školství

Financování státních škol se řídí ustanovením § 160 odst. 1 písm. a) školského zákona. Základním nástrojem pro financování státních škol jsou opět „oborové normativy“ stanovené na daný rok pro soukromé školství, doplněné stejně jako v případě církevních škol o část normativu zahrnující provozní náklady (ONIV) pro mateřské školy, školní družiny a kluby a zařízení školního stravování. Dále je normativní soustava doplněna o normativy „nadstandardních“ činností státních škol a školských zařízení, které respektují skutečné potřeby organizací, protože se vesměs jedná o organizace, které mají nadregionální význam, např. dětské diagnostické ústavy, dětské domovy, výchovné ústavy, speciální školy pro slepé žáky apod.

Státním školám, jak již vyplývá z názvu, jsou ze státního rozpočtu hrazeny veškeré výdaje neinvestičního i investičního charakteru. Finanční prostředky jsou státním školám transferovány přímo z rozpočtu MŠMT.

  1. Programové financování regionálního školství

Programové financování, nebo-li financování z rozvojových programů, má své zákonné zakotvení v § 171 odst. 2 a § 163 odst. 1 školského zákona. Programové financování umožňuje řešit takové ekonomické aspekty vzdělávání a školských služeb, jejichž promítnutí do republikových normativů buď není možné (opatření, která se nedotýkají všech škol a školských zařízení stejného druhu či typu), nebo by to nebylo účelné (např. řešení rozdílné „hustoty“ sítě škol a jiná specifika školských soustav v jednotlivých krajích).56 Výše finančních prostředků alokovaná v rozvojových programech je v jednotlivých letech různá, závisí na oblasti, která má být v rozvojovém programu řešena. Pro rok 2011 byla v rozvojových programech regionálního školství alokována částka 3 091 mil. Kč. Pro názornost uvádím výčet některých rozvojových programů, které se každoročně opakují:

  • Hustota a specifika. Tento dotační program byl každoročně téměř ze 100 % vyčerpán na úhrady mzdových prostředků asistentů pedagoga pro děti se zdravotním postižením. V roce 2012 byl tento rozvojový program v důsledku rozpočtové restrikce zrušen a finanční prostředky byly přesunuty do normativního systému financování, což bude částečně kompenzovat absenci tohoto rozvojového programu, ale zcela jistě ne v celkové míře.

  • Školní vybavení pro žáky 1. ročníku základního vzdělávání. Účelové poskytnutí finančních prostředků na nákup školního vybavení pro žáky 1. ročníku základní školy. Tento „oblíbený“ program již v roce 2012 nebyl vyhlášen, což může v kombinaci se snížením finančních prostředků na ONIV o 30,54% výrazně snížit možnosti nákupu zboží a služeb z prostředků ONIV.57

  • Financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním.

Témata, do kterých materiál patří