Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dotace se poskytuje na základě žádosti dle § 14 zákona o velkých rozpočtových pravidlech a musí být finančně vypořádány podle vyhlášky č. 52/2008 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy nebo Národním fondem.
Tok finančních prostředků je odlišný od předchozích segmentů regionálního školství, finanční prostředky jsou poskytovány přímo z rozpočtu MŠMT na účet školy.
3.4.4 Normativní financování státního školství
Financování státních škol se řídí ustanovením § 160 odst. 1 písm. a) školského zákona. Základním nástrojem pro financování státních škol jsou opět „oborové normativy“ stanovené na daný rok pro soukromé školství, doplněné stejně jako v případě církevních škol o část normativu zahrnující provozní náklady (ONIV) pro mateřské školy, školní družiny a kluby a zařízení školního stravování. Dále je normativní soustava doplněna o normativy „nadstandardních“ činností státních škol a školských zařízení, které respektují skutečné potřeby organizací, protože se vesměs jedná o organizace, které mají nadregionální význam, např. dětské diagnostické ústavy, dětské domovy, výchovné ústavy, speciální školy pro slepé žáky apod.
Státním školám, jak již vyplývá z názvu, jsou ze státního rozpočtu hrazeny veškeré výdaje neinvestičního i investičního charakteru. Finanční prostředky jsou státním školám transferovány přímo z rozpočtu MŠMT.
Programové financování regionálního školství
Programové financování, nebo-li financování z rozvojových programů, má své zákonné zakotvení v § 171 odst. 2 a § 163 odst. 1 školského zákona. Programové financování umožňuje řešit takové ekonomické aspekty vzdělávání a školských služeb, jejichž promítnutí do republikových normativů buď není možné (opatření, která se nedotýkají všech škol a školských zařízení stejného druhu či typu), nebo by to nebylo účelné (např. řešení rozdílné „hustoty“ sítě škol a jiná specifika školských soustav v jednotlivých krajích).56 Výše finančních prostředků alokovaná v rozvojových programech je v jednotlivých letech různá, závisí na oblasti, která má být v rozvojovém programu řešena. Pro rok 2011 byla v rozvojových programech regionálního školství alokována částka 3 091 mil. Kč. Pro názornost uvádím výčet některých rozvojových programů, které se každoročně opakují:
Hustota a specifika. Tento dotační program byl každoročně téměř ze 100 % vyčerpán na úhrady mzdových prostředků asistentů pedagoga pro děti se zdravotním postižením. V roce 2012 byl tento rozvojový program v důsledku rozpočtové restrikce zrušen a finanční prostředky byly přesunuty do normativního systému financování, což bude částečně kompenzovat absenci tohoto rozvojového programu, ale zcela jistě ne v celkové míře.
Školní vybavení pro žáky 1. ročníku základního vzdělávání. Účelové poskytnutí finančních prostředků na nákup školního vybavení pro žáky 1. ročníku základní školy. Tento „oblíbený“ program již v roce 2012 nebyl vyhlášen, což může v kombinaci se snížením finančních prostředků na ONIV o 30,54% výrazně snížit možnosti nákupu zboží a služeb z prostředků ONIV.57
Financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním.