IZMP Znalostní management - Shrnutí učiva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2.2 Historický vývoj znalostního managementu
Jen pro úplnost, jinak by nemělo být na zkoušce.
Od počátků lidstva
•
Znalosti týkající se přírody (zvířata, rostliny, počasí, atd.)
•
Předávaní znalostí ústně (příběhy, mýty, pohádky, atd.)
•
Jednalo o společenství lidí, ve které probíhalo učení se ze zkušeností
V antice:
•
Systematičtější rozvoj znalostí
•
Vznik Milétské školy – přírodní filozofové, systematické studium přírody, odmítnutí
vysvětlení jevů pouze pomocí boží vůle
•
Staré Řecko – rozvoj oborů (medicína, logika, matematika, geometrie, filozofie)
•
Starý Řím – rozvoj vojenství, architektury
Ve středověku:
•
Znalosti týkající se náboženství, vojenství, zemědělství, politiky, apod.
16. a 17. století:
- 9 -
•
Rozvoj práce se znalostmi
•
Sběr, třídění, systematizování znalostí a informací
•
Vznik encyklopedií (znalostní báze)
20 století:
•
Tři základní proudy:
1. Americký směr znalostního managementu (umělá inteligence a technologie)
2. Japonský směr znalostního managementu (kreativita a inovace)
3. Švédský směr (strategie)
2.3 Prostředí znalostního managementu
2.4 Systémový pohled na znalostní management
Definice systému z pohledu ZM: „Systém je jakákoliv skupina vzájemně působících, propojených
a vzájemně závislých součástí, které tvoří komplexní a sjednocený celek, který má určitý smysl“.
Systémové myšlení napomáhá identifikovat:
•
vzory chování – systémy reagují na podněty podle určitých vzorů (pravidel) chování
•
strukturu
Při procesu definování systému dochází k redukci:
•
eliminace – některé prvky nebo vazby systému neuvažujeme
•
agregace – některé prvky nebo vazby systém slučujeme
- 10 -
Obrázek 3: Schematické znázornění prostředí ZM
2.5 Rámcové práce znalostního managementu
Vznikly ve snaze zodpovědět otázky:
•
co je znalostní management
•
jaké jsou jeho metody a techniky