IZMP Znalostní management - Shrnutí učiva
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Moudro – schopnost klást si otázky, na které nejsou snadné odpovědi, schopnost rozlišovat
co je dobré a co je špatné (morálka, principy)
- 14 -
Obrázek 7: Vejlupkův přístup
„Poznání“ (jedna z úrovní hierarchie) – znázorněno na vodorovné ose → faktické znázornění v
grafu má pak pouze čtyři úrovňově!
„Souvislosti“ – jsou sledovány (znázorněny) na svislé ose
3.2.2 Bělohlávkův přístup
3.3 Znalost – definice, klasifikace
Definice:
•
“Znalost je organizovaná informace využitelná k řešení problémů.”
•
“Znalost je informace, která je organizována a analyzována aby se stala srozumitelnou a
použitelnou k řešení problému nebo k rozhodování.“
•
„Znalost je schopnost využít své vzdělání, zkušenosti, hodnoty a odbornost jako rámec pro
vyhodnocení dat, informací a jiných zkušeností k výběru odpovědi na danou situaci.“
•
...
Základní klasifikace:
•
Explicitní znalosti
◦
možno formalizovat a dokumentovat
◦
obvykle jsou dobře strukturované a snadno přenositelné (jejich sdílení nečiní žádné
velké problémy)
◦
převážně jsou zpracovávány s využitím ICT
◦
příklad: nejrůznější dokumenty, manuály, počítačové kódy apod.
- 15 -
Obrázek 8: Bělohlávkův přístup
•
Tacitní (tiché, nevyslovené) znalosti
◦
uchovávány v hlavách lidí (v jejich mysli, chování představách)
◦
velmi komplikované je formalizovat a dokumentovat
◦
transformace do explicitní formy naprosto nemožná
◦
příklad: znalosti expertů v dané oblasti získané zkušenostmi, apod.
3.4 Intelektuální kapitál – definice, klasifikace, modely
Definice: Suma znalostí, které má organizace k dispozici a prakticky je využívá.
Tržní hodnota subjektu = intelektuální kapitál + finanční kapitál
Na dominantní část kapitálu – primárně zaměřit manažerské aktivity
•
Problematikou intelektuálního kapitálu se zabývá znalostní management