kompetence manazera
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
6 Preference zmatku(путаница)
- Tvořiví lidé pravidelně dávají přednost složitosti a asymetrii a preferují tento druh obrázků před jednoduchými a symetrickými kresbami. 
- Podle psycholog Franka Barrona je příčinou tohoto jevu preference zmatku, protože pro kreativní lidi je zmatek mnohem zajímavější než pro jiné. 
- Je zřejmé, že tvořiví lidé jsou obzvláště disponováni k tomu, aby přijímali složitost, ba zmatek do svého světa, aniž by pociťovali úzkost z výsledného chaosu. 
- Nejde ani tak o to, že by upřednostňovali( предпочитали) zmatek pro zmatek, ale že preferují bohatství zmatku oproti pusté prázdnotě jednoduchosti (MacKinnon, 1978). 
Konvergentní myšlení(сходные мышления)
- Konvergentní myšlení je nejúčinnější z hlediska nalezení správné odpovědi na otázku, na kterou existuje pouze jedna odpověď. 
- Pomáhá určit nejvhodnější nebo nejužitečnější řešení problému v procesu tvůrčího řešení problémů. 
Divergentní myšlení(расходящиеся мышления)
- Divergentní myšlení je nezbytné pro nalezení řady nových myšlenek. Vyžaduje snahu uvažovat různými směry v úsilí o nalezení různých odpovědí na otázky. 
Myšlení různými směry nebo hledání řady odpovědí na otázky, na které existuje řada správných odpovědí myšlení („Co by se stalo, kdyby začalo pršet?").
Základy metodologie – práce s informacemi kolem nás
- Všechny závěry z našeho pozorování se nevztahují na jevy, které sledujeme, ale pouze jejich indikátory 
- To se samozřejmě týká nejen vědeckého poznání světa – pozorování a interpretace je běžnou součástí našeho života 
Základy metodologie – vnímání kauzálních(причинных) vztahů
Nepravá korelace( фальшивая неправильная корелляция(соотношение) - Zkreslení (искажение) vzniká tehdy, když třetí nepozorovaná nebo neanalyzovaná proměnná ovlivňuje( влиять, манипулировать) nějak obě proměnné X a Y, které sledujeme
Х X
Z
Y
Y
Vývojová sekvence(этапы последовательности) - zkreslení způsobené faktem, že proměnná X, která ovlivňuje Y, je určována předcházející( предыдущей), ale nepozorovanou proměnnou Z.
Х X
Z
Y
Y
Dvojí příčina – situace, kdy závislá proměnná Y má dvě příčiny, ale jenom jedna z nich, X, byla zahrnuta do výzkumu. (Двойная причина – ситуация, когда зависимая переменная Y имеет две причины, но только один из них, Х, были включены в исследования.)
Х X
Z
Y
Y
Chybějící střední člen – situace, kde mezi nezávisle proměnnou X a závislou Y je ještě proměnná, kterou jsme nezahrnuli do analýzy
Х X
Z
Y
Y
Sociální kognice
- Týká se toho jak člověk poznává (zpracovává) sociální realitu 
- 2 směry - 1) asocianistické modely 
- 2) konstruktivistické modely 
 
