kompetence manazera
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. Sociální percepce, chyby v sociální percepci
Социальное восприятие, ошибки в социальной восприятием
sociální percepce – perception = vnímání-восприятие
to, jak vnímáme sebe sama a ostatní
především fyzické znaky
sociální kognice – cognition = poznávání-знакомство
vnímání a interpretaci sociálních událostí, nikoli jen osob,
je proces sociálního zpracování informací.
Základní rysy percepce основные черты восприятия
Kategorizace je seskupování objektů (živých i neživých), událostí a jevů do kategorií dle určitých pravidel (классификация )
Stereotypizace posuzování lidí na základě jejich skupinové příslušnosti –стереотипы-судить людей на основе их групповой принадлежности
Sociální kategorie
Barva pleti
Národnost
Profese
Politická příslušnost
Náboženská příslušnost
Věk
Stereotypy
Stereotyp (The Penguin Dictionary of Psychology) - jednotvárný, ustálený, navyklý vzorec chování. (однообразный, общепринятый, привычный)
Ashmore & DelBoca (1979, 1981) - velmi zjednodušující souhrnný popis určité společenské skupiny.( очень упрощенное краткое описание определенной социальной группы)
Vybíral (2003) stereotyp je výsledkem nepřiměřené generalizace a bývá rezistentní vůči novým informacím. (стереотип является результатом необоснованное обобщение, и, как правило, невосприимчив к новой информации)
Chyby v posuzování druhých- ошибки в оценке других людей
Implicitní teorie osobnosti
Haló-efekt (efekt prvního dojmu)-первое впечатление
Efekt posledního dojmu-последнее впечатление
Sebe-naplňující se proroctví
Efekt pořadí (efekt primarity)
Efekt mírnosti a shovívavosti (sympatické lidi a jejich chování máme tendenci hodnotit mírněji a shovívavěji než lidi nesympatické)
Efekt projekce (své vlastnosti připisujeme jiným lidem)
Implicitní teorie osobnosti
(Solomona Asche)
souvisí s kategorizací
tvoříme si celkový obraz o osobnosti člověka na základě málo vlastností
dvě roviny: intelektuální a sociální
tvoříme si celkový obraz o osobnosti člověka na základě málo vlastností osobnosti nějakého člověka jen na základě několika málo vlastností, které máme intuitivně spjaté s jinými. Přitom některé z těchto vlastností jsou pro tuto konstrukci významnější než jiné. Tato kategorizace funguje ve dvou rovinách:intelektuální a sociální, které vytváří Model struktury dojmu z osobnosti. Pokud tedy u někoho zjistíme vlastnosti z kvadrantu sociálně dobrý a intelektuálně dobrý, připíšeme mu i ostatní vlastnosti náležející tomuto kvadrantu