kompetence manazera
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Koalice
Princip: Vzniká tam, kde jsou zaběhnuté nezdravé stereotypy – už předem víme, kdo s kým bude souhlasit / nesouhlasit bez ohledu na povahu problému.
Co s tím: Pokud jsme v pozici navrhovatele, je možné např. předjednat problém s každým individuálně; jinak nezbývá, než se sám držet pravidel a vydržet (poskytovat zpětnou vazbu).
Skryté motivy
Princip: Při komunikaci jde o něco úplně jiného, než o čem se mluví – nejčastěji pocit ohrožení, nejistota, nebo pocit, že nejsem považován za rovnocenného partnera (zápas o dominanci).
Co s tím: Dávat zpětnou vazbu, přijímat každého jako rovnocenného partnera, „hlavně klid“ ☺.
Nekázeň-отсутствие дисциплины
Princip: Nedodržují se komunikační pravidla, účastníci se baví mezi sebou, vyrušují, ostentativně dávají najevo, že je to nezajímá.
Co s tím: Důsledně trvat na dodržování pravidel, „rušiče” eliminovat (v krajním případě vyloučením).
Jak zavést komunikační pravidla:
• někdo musí začít, nejlépe ten, kdo má přirozenou autoritu
• existují 2 cesty:
– přímá – domluvit se na dodržování jasně daných pravidel (nebo těch, která si sami domluvíme)
– nepřímá – sám se řídit pravidly, poskytovat zpětnou vazbu (cholericky nevyskakovat, věcně kritizovat)
Absolutní negace
Princip: Všechno je špatně, nic nefunguje / nebude fungovat, nemá to cenu, zase to skončí fiaskem, vykašlete se na to… (= negace jakéhokoliv návrhu za každou cenu).
Co s tím: Trvat na tom, aby negativista předložil lepší návrh(y) nebo byl zticha / odešel (v krajním případě byl odejit).
Co dělat, aby se komunikace dařila?
Rekapitulace
Chceme-li, aby se komunikace dařila, snažíme se:
• poskytovat zpětnou vazbu,
• oddělovat objektivní fakta od subjektivních dojmů,
• nedělat komunikační fauly a bránit se těm, které směřují proti nám, o upřímnost, otevřenost.
4. Osobnost manažera
Povaha manažerské práce
dle úrovně, na které manažer působí (top management vs. provoz)
dle charakteru manažerského místa (marketing manažer versus mistr)
dle velikosti firmy
dle oblasti jejího působení
Nároky (требования) kladené na manažera
klasické nároky jako je plánování, organizování, kontrola – omezení řídícího stylu příkaz – kontrola a preferovat řízení ovlivňováním přesvědčováním podřízených
komunikace, motivace – manažer v roli vůdce opřené o odbornost, charisma, umění nadchnout druhé, přesvědčování
zaměřenost do budoucnosti – vizionářství, techniky strategického řízení, otevřenost k novému a neznámému, uplatňování nových přístupů, metod a technik v řízení
seberozvoj, doplňování vlastních znalostí
Kompetence manažera
odborné znalosti;
praktické dovednosti,
sociální zralost
Schopnosti manažera
schopnost jako kapacita osobnosti vykonávat nějakou činnost
schopnost vzniká z geneticky dané vlohy
pokud je během života vloha uplatňována, rozvíjí se ve schopnost
schopnosti obvykle rozeznáváme jako psychomotorické, mechanické a další
mluvíme-li o však nejčastěji o schopnostech, máme obvykle na mysli rozumové rozumové (kognitivní, intelektuální, důležité pro řešení problémů) – tedy inteligenci