kompetence manazera
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Emocionální labilita vs. Stabilita
emocionální labilita( эмоциональная неустойчивость) (neuroticismus) má řadu forem: úzkostnost, nedůvěra, přílišná opatrnost, nedostatek sebejistoty apod.-остутсвие уверенности, недоверие, чрезмерная осторожность
nežádoucí zejména pro plnění úkolů spojených se stresem či vyšší mírou rizika
práce manažera je přímo spojena s určitou dávkou stresu (množství úkolů, odpovědnost, ohrožení konkurencí, boj o svou pozici atd.)
předpokladem je tak silná míra resistence (сопротивляемости) vůči těmto ohrožujícím vlivům a vyčerpání- по отношению к этим воздействиям и исчерпания
techniky zvládání stresu učí management stresu
Extroverze vs. Introverze
extroverze – orientace na venek, na lidi, společnost
introverze – stažení se do sebe
oblíbení spíše lidí s průměrnou úrovní extroverze
pro některá povolání se hodí spíše lidé extrovertovaní (vřelost, veselost, přizpůsobivost), pro některá introvertovaní (věnují se raději řešení problémů než lidem)
Volní vlastnosti
z větší části získané výchovou
velký význam pro úspěch ve většině profesí
jde o vlastnosti jako:
vytrvalost выносливость
odpovědnost ответственность
svědomitost добросовестность
sebekontrola самоконтроль
Manažerské styly řízení-стили управления
Existuje mnoho druhů stylů vedení, nejčastěji je však členíme na:
1) Autoritativní (autokratický) styl řízení
2) Liberální styl řízení (laisser-faire)
3) Demokratický styl řízení
autoritativní (autokratický) styl řízení –založen na příkazech jejich bezpodmínečném dodržování, strohý, formální způsob jednání s podřízenými
manažer postupuje na základě příkazů, direktivního řízení
v interakci s ostatními pracovníky se zaměřuje víc na úkoly
s podřízenými komunikuje jen o pracovních otázkách, přičemž obsah této komunikace se omezuje na jednostranné odevzdávání informací, nebo na operativní kontrolu jejich činnosti
udržuje nízkou úroveň komunikace i mezi podřízenými, snaží se všechno soustředit do svých rukou
vystupuje z pozice jediného člověka, který má právo rozhodovat
tento styl je úspěšný tam, kde není možné hledat řešení a stanovit rozhodnutí na základě většinového principu (např. lékařský tým, armáda)
ve skupinách pod zátěží je jednoznačně nejúspěšnější právě tento autokratický styl
liberální styl řízení - činnost podřízených se manažer snaží ovlivňovat co nejméně, vyhýbá se nepopulárním zásahům, kritice, sankcím, riziku, řadu i závažných rozhodnutí ponechává na podřízených
pasivní typ manažera, který de facto neřídí, nepodněcuje, neaktivizuje, ale ani neorganizuje, neplánuje apod.
má minimální vliv při rozhodování a řešení úkolů. jeho vliv se rovná vlivu každého jiného člena skupiny
liberální styl je efektivní ve skupinách, kde je žádoucí znát názor každého člena skupiny, kde jsou členové skupiny odborně i výkonově na stejné úrovni, a kde má mít každý člen skupiny stejný díl zodpovědnosti za výsledný efekt
typický pro vědecko-výzkumné týmy, parlament apod.