Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




kompetence manazera

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (104.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vlastnosti úspěšného manažera?

  • Snahy najít vlastnosti úspěšného vedoucího, vyústily v minulosti až do extrémů, do tzv. teorií vlastností, která hovoří o tom, že vedoucím je třeba se narodit.

  • Bird uvádí, že ve dvaceti pracích, které hledaly typické vlastnosti rozeného vedoucího, napočítal 79 různých vlastností, přičemž vlastnosti, které shodně uváděli alespoň čtyři autoři, tvořili jen 5% z celkového počtu.

  • Protože zastánci této teorie zjistili, že nemohou rozlišit podřízené od nadřízeného kvantitou vlastností, zaměřili se na kvalitativní rozdíly.

Genderové rozdíly v řízení

  • západní svět zdůrazňuje pro řízení typicky ženské vlastnosti – citlivost, pracovitost a zvláště pečlivost

  • osobitý vedoucí styl, především přispějí k jeho kulturnosti a humanizaci

  • ženský styl vedení bývá považován za přiměřenější a efektivnější pro moderní podniky, méně hierarchický, otevřený změnám a především více motivující spolupracovníky na všech úrovních

  • Ženy mají spíše transformacionální styl vedení = vedou své spolupracovníky k tomu, aby přeměňovali své vlastní zájmy na zájmy celé skupiny. Využívají k tomu svého charismatu a svých osobních kontaktů.

  • Mužský styl vedení je spíše transakcionální , tzn., že muži se dívají na svoji funkci jako na sérii transakcí s podřízenými pracovníky. Odměňují, trestají a užívají svého postavení pro dosažení svých cílů.

  • Jedná se samozřejmě o typické a poměrně vyhraněné příklady genderových rolí, v praxi bývá běžnější takový styl vedení, který kombinuje oba tyto styly.

5 Řešení problémů, tvořivost

Charakteristiky tvůrčího myšlení

  • Od nejranějších dob až do renesance se obecně věřilo, že všechny vítané novinky přišly na popud bohů nebo Boha (v závislosti na náboženské orientaci tvořivého jedince).

  • Někdy během renesance začal tento pohled ustupovat myšlence, podle níž je tvořivost záležitostí zděděných genů.

  • Na počátku 20. století přerostla diskuze ve spor o to, do jaké míry se na tvořivosti podílí povaha a do jaké výchova.

  • V uplynulých desetiletích získávala rostoucí uznání biologicko-psychosociální teorie - víra, že se každý tvůrčí čin zrodí ze složité interakce mezi biologickými, psychologickými a sociálními silami.

Kreativitu obvykle chápeme jako:

1) Schopnost

  • a) představit nebo vymyslet něco nového (nejde o vytvoření něčeho z ničeho)

  • b) tvořit nápady, řešení, myšlenky, díla, a to za použití:

    • i) kombinace

    • ii) změny

    • iii) replikace existujících nápadů

2) Postoj jednotlivce, který charakterizuje

  • a) souhlas, přijetí změny, novinky

  • b) ochota hrát si s myšlenkami a nápady

  • c) flexibilita v pohledu na věc

3) Proces charakterizovaný

  • a) tvrdou prací

  • b) kontinuální myšlenkovou činností na generování řešení

  • c) prostorem pro improvizaci

  • d) řádem

Témata, do kterých materiál patří