Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




kompetence manazera

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (104.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Rysy kreativní společnosti

  • Dostupnost kulturních prostředků

  • Otevřenost kulturním stimulům

  • Důraz na cestu k něčemu (zacílenost)

  • Volný přístup k informacím

  • Období svobody následující po období útlaku

  • Působení různorodých podnětů

  • Snášenlivost k novým myšlenkám

  • Příležitost k interakci

  • Prosazování stimulů a ocenění

Kritéria kreativity

  • Psychologie obvykle považuje za kreativní takové jednání, uvažování, myšlení, které splňuje následující kritéria: originalita (jedinečnost a novátorství), správnost, aplikovatelnost, hodnota - přínos

  • Zadání, které je na počátku každého kreativního procesu, si vyžaduje řešení, je už svým vznikem nové.

  • Tato novost je však pro naše potřeby pojmem relativním.

  • Novost, jedinečnost, originalita se u kreativního řešení očekávají automaticky.

=> knihy, které nikdo nečte

Správnost

  • Nové ještě nemusí být kreativní

  • Do kreativního procesu vstupuje tvůrce s vědomím zadání, jakéhosi vstupního impulsu, který je stěžejní a klíčový po celou dobu trvání.

  • Vstupní materiál určuje nejen výběr a způsob použití metod, ale ve výsledku také poukazuje na to, bylo-li postupováno správně, k žádoucímu výsledku.

  • Současně s definovaným cílem je zpravidla určen i soubor parametrů, kritérií, měřítek, podle kterých bude v závěru prostřednictvím zpětné vazby posuzována kvalitativní úroveň splněného úkolu.

  • Kvalita výsledku pak do značné míry závisí i na kvalitě vstupního materiálu, tedy na kvalitě zadání.

  • Velmi podstatné je proto přesné stanovení cíle, vymezení problému, pojmenování východisek, vytčení kritérií.

  • V mnoha případech jsme však donuceni pracovat i s podněty a impulsy, které přicházejí nikoli zvenčí, ale jsou např. stanoveny vnitřními nesplněnými potřebami jednotlivce.

  • Typicky např. umělci (přetlak)

  • Je-li výsledný kreativní, musí být tedy nejen nový, objevný a originální, ale také věcně správný, odpovídající zadaným kritériím, naplňující pokud možno beze zbytku předem stanovený cíl.

Aplikovatelnost a užitečnost

  • Abychom dostatečně posoudili, je-li výsledek našeho kreativního snažení skutečně užitečný, musíme vedle kritéria správnosti současné posoudit, zda má nabízené řešení (nebo nápad) praktický smysl, sytí-li potřebu, která nás vedla k zadání.

  • Co je třeba zvážit, když se přece jen novinka vyzkoušela a v průběhu realizace se zdá, že zvolené řešení nebylo zrovna to vhodné?

    • Je chyba v nápadu, nebo v samotném zadání?

    • Není chyba v realizaci a nedůsledném naplnění původní myšlenky?

    • Nemůže být chyba na straně odběratele - zákazníka, který naše záměry nepochopil?

  • Další aspekty aplikovatelnosti, které musí mít při posuzování kreativního procesu na zřeteli:

    • Každý nápad (myšlenka, idea, vize) není sám o sobě špatný, a to i v případě, že je zdánlivě neaplikovatelný.

Témata, do kterých materiál patří