kompetence manazera
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rysy kreativní společnosti
Dostupnost kulturních prostředků
Otevřenost kulturním stimulům
Důraz na cestu k něčemu (zacílenost)
Volný přístup k informacím
Období svobody následující po období útlaku
Působení různorodých podnětů
Snášenlivost k novým myšlenkám
Příležitost k interakci
Prosazování stimulů a ocenění
Kritéria kreativity
Psychologie obvykle považuje za kreativní takové jednání, uvažování, myšlení, které splňuje následující kritéria: originalita (jedinečnost a novátorství), správnost, aplikovatelnost, hodnota - přínos
Zadání, které je na počátku každého kreativního procesu, si vyžaduje řešení, je už svým vznikem nové.
Tato novost je však pro naše potřeby pojmem relativním.
Novost, jedinečnost, originalita se u kreativního řešení očekávají automaticky.
=> knihy, které nikdo nečte
Správnost
Nové ještě nemusí být kreativní
Do kreativního procesu vstupuje tvůrce s vědomím zadání, jakéhosi vstupního impulsu, který je stěžejní a klíčový po celou dobu trvání.
Vstupní materiál určuje nejen výběr a způsob použití metod, ale ve výsledku také poukazuje na to, bylo-li postupováno správně, k žádoucímu výsledku.
Současně s definovaným cílem je zpravidla určen i soubor parametrů, kritérií, měřítek, podle kterých bude v závěru prostřednictvím zpětné vazby posuzována kvalitativní úroveň splněného úkolu.
Kvalita výsledku pak do značné míry závisí i na kvalitě vstupního materiálu, tedy na kvalitě zadání.
Velmi podstatné je proto přesné stanovení cíle, vymezení problému, pojmenování východisek, vytčení kritérií.
V mnoha případech jsme však donuceni pracovat i s podněty a impulsy, které přicházejí nikoli zvenčí, ale jsou např. stanoveny vnitřními nesplněnými potřebami jednotlivce.
Typicky např. umělci (přetlak)
Je-li výsledný kreativní, musí být tedy nejen nový, objevný a originální, ale také věcně správný, odpovídající zadaným kritériím, naplňující pokud možno beze zbytku předem stanovený cíl.
Aplikovatelnost a užitečnost
Abychom dostatečně posoudili, je-li výsledek našeho kreativního snažení skutečně užitečný, musíme vedle kritéria správnosti současné posoudit, zda má nabízené řešení (nebo nápad) praktický smysl, sytí-li potřebu, která nás vedla k zadání.
Co je třeba zvážit, když se přece jen novinka vyzkoušela a v průběhu realizace se zdá, že zvolené řešení nebylo zrovna to vhodné?
Je chyba v nápadu, nebo v samotném zadání?
Není chyba v realizaci a nedůsledném naplnění původní myšlenky?
Nemůže být chyba na straně odběratele - zákazníka, který naše záměry nepochopil?
Další aspekty aplikovatelnosti, které musí mít při posuzování kreativního procesu na zřeteli:
Každý nápad (myšlenka, idea, vize) není sám o sobě špatný, a to i v případě, že je zdánlivě neaplikovatelný.