Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




kompetence manazera

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (104.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Dvojznačná situace je taková, v níž neexistuje rámec, s jehož pomocí bychom mohli nasměrovat svá rozhodnutí a kroky.

  • Chybějí relevantní fakta, pravidla jsou nejasná a nejsou po ruce správné postupy

  • Příklady?

  • Schopnost udržet si nepředpojatý postoj tváří v tvář dvojznačnosti (nebo se z ní dokonce velmi těšit) se ukazuje být trvalým a nedílným znakem tvořivé osobnosti.

2. Stimulační svoboda

  • Schopnost udržet si nepředpojatý postoj tváří v tvář dvojznačnosti (nebo se z ní dokonce velmi těšit) se ukazuje být trvalým a nedílným znakem tvořivé osobnosti.

  • Ignorování neexistujících pravidel?

  • Pokud vymezená pravidla určité situace kolidují s tvůrčími myšlenkami lidí obdařených stimulační svobodou, obejdou tito lidé pravidla, aby uspokojili potřeby.

  • Co je však důležitější, opomíjejí existence pravidel, jestliže je situace dvojznačná

  • Člověk svázaný stimulem dodržuje svědomitě pravidla, a je-li vystaven dvojznačnosti, má sklon přijmout neexistující pokyny, aby se zbavil strachu z nesprávnosti svého počínání.

  • Tento strach bezpochyby jedním z rozhodujících činitelů zabraňujících kreativitě.

3. Funkční svoboda

  • Uvědomění si, že předmět může sloužit i k jinému účelu, než pro který byl stvořen.

  • Čím vzdělanější člověk je, tím rigidnější bývá jeho chápání funkce.

  • Vzdělání kromě toho podněcuje složitost myšlení.

  • Vyšší vzdělání tudíž s větší pravděpodobností povede k spletitému stylu řešení problémů.

  • To působí proti vzniku jednoduchých nápadů, na nichž jsou založena mnohá velká řešení v tomto světě.

  • Je zřejmé, že funkční strnulost koliduje s řešením problémů na všech úrovních

4. Flexibilita

  • Kreativní osoba je flexibilní tím, že je otevřena světu, otevřena změnám a připravena takové změny vyvolat.

  • Flexibilita je schopnost vidět celou situaci, nikoli pouze skupinu nekoordinovaných detailů.

  • Mnohé studie ukazují, že tato vlastnost představuje rozhodující složku tvůrčího jednání

  • Vidět všechny složky problému a nefixovat se na jednu z jeho částí, to je předpoklad, který znamená větší pravděpodobnost kreativního řešení.

  • Jsou-li vystaveni silnému nátlaku, například když se podrobí testu, chápou se lidé většinou prvního přijatelného nápadu, který se vyskytne, a snaží se s ním dojít co nejdále.

5. Ochota riskovat

  • Ti, kteří riskují minimálně nebo nadměrně, mají i menší naději na úspěch ve svém konání než ti, kdo riskují přiměřeně

  • Schopnost rozumně riskovat může vést k pocitu bezpečí, ne ale k tvořivosti

  • Lidé, kteří hrají velmi bezpečnou hru, mohou cítit uspokojení z toho, že nikdy nejsou odmítnuti, můžeme si být jisti, že nepatří mezi ty, kteří přicházejí se zásadními tvůrčími činy

6. Preference zmatku

  • Tvořiví lidé pravidelně dávají přednost složitosti a asymetrii a preferují tento druh obrázků před jednoduchými a symetrickými kresbami.

  • Podle psycholog Franka Barrona je příčinou tohoto jevu preference zmatku, protože pro kreativní lidi je zmatek mnohem zajímavější než pro jiné.

  • Je zřejmé, že tvořiví lidé jsou obzvláště disponováni k tomu, aby přijímali složitost, ba zmatek do svého světa, aniž by pociťovali úzkost z výsledného chaosu.

  • Nejde ani tak o to, že by upřednostňovali zmatek pro zmatek, ale že preferují bohatství zmatku oproti pusté prázdnotě jednoduchosti (MacKinnon, 1978).

Témata, do kterých materiál patří