kompetence manazera
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dvojznačná situace je taková, v níž neexistuje rámec, s jehož pomocí bychom mohli nasměrovat svá rozhodnutí a kroky.
Chybějí relevantní fakta, pravidla jsou nejasná a nejsou po ruce správné postupy
Příklady?
Schopnost udržet si nepředpojatý postoj tváří v tvář dvojznačnosti (nebo se z ní dokonce velmi těšit) se ukazuje být trvalým a nedílným znakem tvořivé osobnosti.
2. Stimulační svoboda
Schopnost udržet si nepředpojatý postoj tváří v tvář dvojznačnosti (nebo se z ní dokonce velmi těšit) se ukazuje být trvalým a nedílným znakem tvořivé osobnosti.
Ignorování neexistujících pravidel?
Pokud vymezená pravidla určité situace kolidují s tvůrčími myšlenkami lidí obdařených stimulační svobodou, obejdou tito lidé pravidla, aby uspokojili potřeby.
Co je však důležitější, opomíjejí existence pravidel, jestliže je situace dvojznačná
Člověk svázaný stimulem dodržuje svědomitě pravidla, a je-li vystaven dvojznačnosti, má sklon přijmout neexistující pokyny, aby se zbavil strachu z nesprávnosti svého počínání.
Tento strach bezpochyby jedním z rozhodujících činitelů zabraňujících kreativitě.
3. Funkční svoboda
Uvědomění si, že předmět může sloužit i k jinému účelu, než pro který byl stvořen.
Čím vzdělanější člověk je, tím rigidnější bývá jeho chápání funkce.
Vzdělání kromě toho podněcuje složitost myšlení.
Vyšší vzdělání tudíž s větší pravděpodobností povede k spletitému stylu řešení problémů.
To působí proti vzniku jednoduchých nápadů, na nichž jsou založena mnohá velká řešení v tomto světě.
Je zřejmé, že funkční strnulost koliduje s řešením problémů na všech úrovních
4. Flexibilita
Kreativní osoba je flexibilní tím, že je otevřena světu, otevřena změnám a připravena takové změny vyvolat.
Flexibilita je schopnost vidět celou situaci, nikoli pouze skupinu nekoordinovaných detailů.
Mnohé studie ukazují, že tato vlastnost představuje rozhodující složku tvůrčího jednání
Vidět všechny složky problému a nefixovat se na jednu z jeho částí, to je předpoklad, který znamená větší pravděpodobnost kreativního řešení.
Jsou-li vystaveni silnému nátlaku, například když se podrobí testu, chápou se lidé většinou prvního přijatelného nápadu, který se vyskytne, a snaží se s ním dojít co nejdále.
5. Ochota riskovat
Ti, kteří riskují minimálně nebo nadměrně, mají i menší naději na úspěch ve svém konání než ti, kdo riskují přiměřeně
Schopnost rozumně riskovat může vést k pocitu bezpečí, ne ale k tvořivosti
Lidé, kteří hrají velmi bezpečnou hru, mohou cítit uspokojení z toho, že nikdy nejsou odmítnuti, můžeme si být jisti, že nepatří mezi ty, kteří přicházejí se zásadními tvůrčími činy
6. Preference zmatku
Tvořiví lidé pravidelně dávají přednost složitosti a asymetrii a preferují tento druh obrázků před jednoduchými a symetrickými kresbami.
Podle psycholog Franka Barrona je příčinou tohoto jevu preference zmatku, protože pro kreativní lidi je zmatek mnohem zajímavější než pro jiné.
Je zřejmé, že tvořiví lidé jsou obzvláště disponováni k tomu, aby přijímali složitost, ba zmatek do svého světa, aniž by pociťovali úzkost z výsledného chaosu.
Nejde ani tak o to, že by upřednostňovali zmatek pro zmatek, ale že preferují bohatství zmatku oproti pusté prázdnotě jednoduchosti (MacKinnon, 1978).