Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!






kompetence manazera

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (104.57 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • I. zóna – intimní 15-30 cm

  • II. zóna – osobní 45 – 120 cm

  • III. zóna – sociální 120 – 210 cm (360 cm)

  • IV. zóna – veřejná 360 – 760 cm

Rozdíly v komunikaci mezi muži a ženami

  • sociolingvistický výzkum poukazuje na rozdíly mužů a žen v konverzačním stylu, tyto rozdílí závisí na chápaní cíle konverzace

  • muži vidí svět jako hierarchický sociální řád, komunikují tak, aby si zachovali vysoké postavení

  • ženy nahlíží na konverzaci jako na prostředek ustavení a uchování si vazeb ke komunikačním partnerům, chtějí v komunikaci demonstrovat rovnost, vzájemnou podporu, konsensuální soulad

Médiem pozorovatelných manifestací lidských vztahů je lidská komunikace“

Watzlawick, Beavin a Jackson (1999, s. 17)

Deborah Tannen (1990) genderlekty:

  • ženy hovoří jazykem důvěrnosti a vztahů a tento jazyk i slyší,

  • muži naopak hovoří jazykem postavení a nezávislosti a slyší zase tento jazyk

V roce 1998 jsme uskutečnili výzkum rodových rozdílů ve verbální komunikaci (Plaňava, Rašticová,1999):

  • muži - kladou v komunikaci důraz na přesnost výroků, jejich verbální výroky obsahují technické, vulgární výrazy a fakta častěji než výroky žen (např. „Kolik je hodin? Je 11.56“).

  • ženy naopak častěji než muži užívají emocionálně zabarvená slova a vyjadřují v komunikaci vztah ke konverzačnímu partnerovi („Nevíš, prosím tě, kolik je hodin? Bude dvanáct“)

Křivohlavý (1988) rozdíly v očním kontaktu:

  • je-li hovořícím muž, dívá se na posluchače 16% času rozhovoru;

  • je-li hovořícím žena, udržuje oční kontakt s posluchačem 25% času rozhovoru ;

  • v případě, že muž je posluchačem, dívá se na hovořícího 82% času hovoru;

  • v případě, že žena je posluchačkou, sleduje hovořícího 94% času hovoru.

Zpětná vazba-обратная связь

  • Neverbální ZV

  • Verbální ZV

    • Chápající a pozitivní-

    • Chápající a neutrální

    • Chápající a negativní

    • Nechápající

    • Běžný zdravý dialog: výměna zpětných vazeb

    • Vnitřní zpětná vazba

    • Pokerová ZV

Přesvědčování-убеждения

  • A) opakování zpráv,

  • B) zdůrazňování přínosu- акцент на выгоде

  • C) vyzdvihování (u málo vzdělaného publika) předností něčeho a zamlčování rizik -выделение достоинтством чего либо и умалчивание рисков

  • D) strategie náhlého či postupně sílícího nátlaku-стратегия внезапного или постепенно нарастающего давления

  • E) ultimátum (buď/nebo)-ультиматумы

  • F) odvolávání se na autority, citace, vyzbrojení se různými tabulkami a grafy-

  • G) prosebné – blízko citovému vydírání-умолять

Vliv podílu emocionálního a racionálního sdělení

  • inteligentnější publikum klade větší důraz spíše na racionální stránku zprávy

  • méně inteligentní publiku na emocionální stránku zprávy

  • komuniké je účinné když obsahuje obě stránky

Témata, do kterých materiál patří