finance
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
a) Centralizovaný model
Výhody:
jednotný postup při získávání daní a poplatků od daňových poplatníků,
malá konkurence mezi nižšími územními celky.
Nevýhody:
malý zájem municipalit o získávání rozpočtových příjmů z vlastních zdrojů,
nebezpečí neobjektivnosti při rozdělování finančních prostředků pro nižší vládní úrovně, možné nebezpeční korupce
b) Decentralizovaný model
● vysoká autonomie nižších stupňů vlád a jejich rozsáhlé kompetence. V čisté podobě pro své nevýhody nerealizovatelný
Výhody:
místní vlády jsou zodpovědné za efektivní využití finančních prostředků bezprostředně svým voličům,
výsledky hospodaření jsou přímo patrné v daném místě a jejich nedostatky je možně rychle řešit.
Nevýhody:
je oslaben vztah mezi příslušným místem a centrem,
ústřední vláda může mít nedostatek prostředků pro celonárodní potřeby (obrana, dálnice),
může docházet k nežádoucí migraci z chudých regionů do regionů bohatých,
с) Kombinovaný (smíšený) model
V tomto modelu je nutno:
rozdělit pravomoci, kompetence a odpovědnosti,
respektovat určitý stupeň kontroly ze strany vyššího stupně vlády,
zohledňovat zájmy a preference nižších stupňů vlády stupněm vyšším,
Funkce veřejných financí a fiskální federalismus Možnosti decentralizace alokační funkce
● Centralizovaně by měly být zabezpečeny: veřejné statky, z nichž mají užitek všichni občané státu
● Vyšší stupně samosprávy by měly zabezpečovat: veřejné statky regionálního charakteru
● Obce by měly zabezpečovat: lokální veřejné statky – zajišťují pro své občany, národní veřejné statky s lokálním dosahem
Možnosti decentralizace redistribuční funkce
Cílem redistribuční funkce veřejných financí – zmírnit důchodovou a sociální nerovnoměrnost ve společnosti
Centralizace především na státní rozpočet, v omezené míře přerozdělování v rámci rozpočtové soustavy.
Dotace:
Účelové - adresné, pouze na konkrétní účel. Nevýhodou je administrativní náročnost, nutnost kontroly, příjemce není motivován k hospodárnosti.
Neúčelové – slouží k vyrovnávání rozdílů mezi oblastmi
Přednáška č. 9
Do rozpočtové soustavy ČR patří:
Soustava veřejných rozpočtů (státní rozpočet, rozpočty krajů, rozpočty měst a obcí, rozpočty příspěvkových organizací, rozpočty tzv. organizačních složek, rozpočty dobrovolných svazků obcí, rozpočty regionálních rad – spojených s ROP)
Mimorozpočtové fondy (státní účelové fondy, mimorozpočtové fondy měst, obcí a krajů)
Rozpočty obcí
obec je veřejnoprávní korporací, má vlastní majetek. V právních vztazích vystupuje svým jménem a nese plnou odpovědnost vyplývající z těchto vztahů.
za hospodaření obce nese odpovědnost pouze obec sama. Stát za hospodaření obcí a jejich závazky neručí, zákon o obcích však připouští, že tento závazek může stát převzít smluvně.
při zpracování rozpočtu obce se vychází z rozpočtového výhledu (sestavován na 2-5 let).