finance
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Celní úřad vykonává působnost na území vyššího územního samosprávného celku, jehož název je součástí názvu celního úřadu. Celní úřady nejsou účetními jednotkami. Správa cel, Správa daní a jiných peněžitých plnění, Mezinárodní spolupráce.
Finanční arbitr je mimosoudní orgán řešení sporů, který rozhoduje spory mezi spotřebiteli a finančními institucemi, Řízení se zahajuje na návrh spotřebitele
Přednáška č. 7
Sociální politika – obecně: péče o blahobyt lidí
Subjekty sociální politiky
Stát
-
Zaměstnavatelé
-
Zaměstnavatelské, zaměstnanecké odborové orgány
-
Občanské iniciativy, neziskové organizace
-
Církve
-
Občané, rodiny a domácnosti
-
Mezinárodní organizace
Základní principy sociální politiky
● princip sociální spravedlnosti
- vnímání sociální spravedlnosti závisí na tradicích, filosoficko náboženském základu, ekonomických podmínkách atd.
● princip sociální solidarity- zvážit míru solidarity, aby nevedla k útlumu aktivity jedinců
● princip subsidiarity
● princip participace- možnost podílet se na společenském životě
Funkce sociální politiky
● funkce ochranná
● distribuční a redistribuční funkce
● homogenizační funkce
● stimulační funkce
● preventivní funkce
Sociální zabezpečení = součást sociální politiky, řešení důsledků sociálních událostí a rizik při garantování sociálních jistot
Hlavní finanční zdroje:
sociální pojištění,
veřejné rozpočty
Doplňkově:
soukromé (komerční) pojištění,
podnikové zaopatření,
charitativní pomoc, sbírky, zahraniční pomoc, apod.
Sociální pojištění
povinné (zákonné) veřejnoprávní pojištění, úkol redistribuce (přerozdělení) důchodů
2 základních principů: Průběžné financování (Plátci jsou tedy jiní lidé, než příjemci dávek.)
Fondové financování - každý účastník si spoří sám na svém účtu
Tři čisté modely Soc. Zab.
Liberální- dávky jen v takové výši, aby umožnily přežití; posuzuje se chudoba zaviněná a nezaviněná; klienty pouze nejchudší členové společnosti; výše dávek není závislá na předchozích příjmech, všem stejně skromná výše dávek; neřeší se prevence, řeší se jen následky.
Konzervativní- odráží předchozí životní úroveň, potřebnost dávek se netestuje; zaměřuje se i na prevenci sociálních událostí; je nákladnější než liberální model.
Sociálně demokratický model- rozsáhlé přerozdělení HDP prostřednictvím mnoha státních institucí; obrovský rozsah, klienty jsou de facto všichni občané země; vysoká odpovědnost státu za eliminaci sociálních problémů; vysoká míra solidarity mezi chudými a bohatými; velmi nákladný.
Pojistné na sociální zabezpečení-- daňový charakter
Zahrnuje:
důchodové pojištění,
nemocenské pojištění,
příspěvek na státní politiku zaměstnanosti.
u zaměstnavatelů 25 %, z toho 2,3 % na nemocenské pojištění, 21,5 % na důchodové pojištění, 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti
u zaměstnanců 6,5 %; OSVČ 29,2 %;