mtga-abcd
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Umožnění posouzení vnitřní marketingové kvality ve spojitosti s celkovou podnikovou činností (výrobní kapacity, technické postupy, strojní vybavení, vhodnost investic)
Pomáhá podniku určit jeho místo v prostředí, v němž funguje, a identifikovat reálné předpoklady pro vývoj budoucích aktivit
Nedílná součást marketingové činnosti, která je prováděna pravidelně a systematicky v požadované struktuře, a to nejméně jedenkrát za rok na počátku plánovacího cyklu
Organická součást celkové podnikové analýzy stejně jako analýzy ostatních podnikových činností
SWOT
Analýza je logickým zahájením plánovací činnosti
Objektivní, systematické a důkladné zjištění situace firmy ve vztahu k vnějšímu prostředí a jejích vnitřních podmínek a potenciálu
Podává odpovědi na otázky
Jaké je současné postavení firmy na trhu a jak se postavení mění
Jaká je image firmy a značky u zákazníků, obchodních partnerů?
Jak se mění makroprostředí a mezoprostředí firmy?
Jaká je situace u konkurenčních firem
Snaží se podchytit všechny rozhodující vlivy, které vytvářejí podmínky pro podnikání
PEST
Podrobná analýza ekonomických faktorů, politicko-právních faktorů, technologických faktorů, sociálně-kulturních faktorů
SWOT ANALÝZA
Velmi často je využívána i analýza ohrožení a příležitostí a analýza vnitřního prostředí firmy
Analýza silných a slabých stránek
Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats
Po uskutečnění analýzy všech uvedených je možné vyhodnotit proměnné, které pravděpodobně budou mít v příslušném plánovacím období rozhodující vliv na činnost organizace a její výkonnost
Vyhodnocení se provádí ve dvou oblastech
Analýza ohrožení a příležitostí (O-T)
ohrožení
Rozbor nežádoucích vlivů z vnějšího prostředí
Negativní ovlivnění: domácí či zahraniční konkurence, stagnující ekonomika, vysoká úroková míra, politická nestabilita, zvýšení cen vstupů, legislativní opatření, ohrožení životního prostředí
Příležitosti
Předvídání příznivých vlivů pro budoucnost firmy
Analýzy vnitřního prostředí firmy, analýza síly a slabosti (S-W)
Hlavní vnitřní vlivy
Výrobní zařízení a technologie
Personální faktory
Financování
Organizace a řízení
Marketingová síla firmy
GE MATICE
Portfolio analýza General Electric
Snaží se využívat nových aspektů
Nové, kvalitativně vyšší aspekty hodnocení předmětu podnikání jsou vyjádřeny na vertikální ose v podobě tzv. atraktivity podnikání
Na horizontální ose je síla podnikání, tzn. jeho konkurenceschopnost
Vynikající možnost posouzení portfolia firmy z marketingového pohledu
Úspěšná firma: ta, která bude podnikat v atraktivním odvětví a bude mít dostatečnou sílu, tj. konkurenční schopnost na tomto trhu uspět
Pokud nejsou splněny obě dvě podmínky úspěšnosti firmy, firma nemůže být v příslušném předmětu úspěšná
Předpoklady úspěšnosti firmy jsou v modelu rozděleny na třetiny
Matice tvoří celkem devět polí rozdělených do 3 zón podle síly každé dimenze (slabá, střední, silná)
Určení pozice předmětů podnikání v jednotlivých zónách a polích určujeme podle určení a použitých kritérií rozdílných zaměření jednotlivých firem
Postup
Rozhodnout se, které faktory vytváří atraktivitu podnikání a které tvoří konkurenční sílu předmětu podnikání, rovněž získat údaje týkající se zvolených faktorů
Učinit rozhodnutí o hranicích mezi zónami v matici, tzn. stanovit určitá kritéria objektivního posouzení úrovně kvality výrobku, úrovně reputace značky, tempa růstu trhu, atd
Rozdělit faktory do skupin týkajících se financování, technologie, konkurence, marketingu
Přidělit určitou váhu skupinám i faktorům v nich obsažených vzhledem k jejich důležitosti
Vynásobit hodnoty týkající se všech faktorů, jak ve skupině atraktivity podnikání, tak i ve skupině vyjadřující konkurenční sílu, jim přidělenou vahou
Získané údaje nám umožní umístit předmět podnikání (strategické podnikatelské jednotky) do matice. Škály u obou dimenzí se pohybují od 1 (silně neatraktivní) do 5 (vysoce atraktivní)