mtga-abcd
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Management firmy by měl obdobnou analýzu provádět nikoliv na současné podmínky, ale zároveň o pro potřebu prognózy pozice firmy v budoucnosti a stanovení odpovídajících plánů a zvolení správné strategie
Podklady získá z průzkumu trhu a existujících trendů, zjištěním síly, strategie, chování konkurence, zhodnocením vlastních výrobků
Vyvinuta firmou General Electric
Vícefaktorová porfoliová matice
Dvě dimenze
Přitažlivost (atraktivita trhu) – rozměr trhu, růst trhu, struktura, trhu, pestrost tržních segmentů, cenová a propagační citlivost trhu
Konkurenční postavení (ty a síla konkurence, výrobek a jeho kvalita, cenová politika, efektivnost propagace, kvalita konkurenčních výrobků a značek)
Zkoumá postavení jednotek v matici, která se skládá z devíti polí a operuje se dvěma sadami veličin (každá veličina pro výsledné hodnocení užívá více proměnných)
Souhrnnými veličinami zde jsou atraktivnost trhu a konkurenční postavení
Je to detailnější model, bohatší na faktory hodnocení oproti jednoduššímu modelu BCG
Zajišťuje vyšší míru strategického rozhodování než pouze uvažování míry růstu trhu a relativního tržního podílu
Problematický především výběr faktorů a jejich ocenění
Mohou být vybrány subjektivně a závěry vyvozené z těchto skutečností mohou být značně nepřesné
Analytický přístup na základě výrobkového portfolia je velice užitečným prvním krokem při hodnocení podnikové situace v rámci přípravy marketingového plánu
Dobrý základ pro budoucí úvahy o alokaci marketingových zdrojů i pro volbu strategií
Dobře zvolená marketingová strategie si musí být vědoma postavení každé jednotky, jejího profilu i podmínek v odvětví
Modely neřeší vzájemnou závislost jednotek (kromě toku peněz)
Záporné rysy: statičnost přístupu (skutečnost, že se jedná o modely, tedy zjednodušený pohled na reálnou situaci, který nerespektuje řadu více, či méně podstatných činitelů; schopnost správné a pečlivé interpretace a aplikace výsledků portfoliových rozborů)
Souřadnicově uspořádaná síť neposkytuje přehled postavení jednotlivých jednotek v rámci portfolia jako předešlé matice, ale je využitelná k vytipování
Dalších příležitostí pro podnikové výrobky
Existujících mezer trhu, kde prozatím nejsou uspokojovány potřeb zákazníků
Dvoudimenziální uspořádání
Zachycuje vybrané výrobky nebo výrobkové řady ve sloupcích a vybrané tržní segmenty v řádcích
Značně náročný přístup
Vyžaduje detailní informace charakterizující nejen vnitřní podnikovou situaci, ale i dění v příslušném průmyslovém oboru nebo odvětví
Je nezbytné mít i informace charakterizující výrobkové skupiny i tržní segmenty
BCG MATICE
Rozhodnutí o zásadních otázkách budoucnosti firmy by se nemělo uskutečňovat na základě intuice či odhadu
Vyvinuté analytické metody jsou zaměřeny především na zjištění optimální struktury výroby a prodeje a jsou známé pod pojmem portfolio analýzy
Boston Consulting Group
Podnikání firmy lze rozdělit do 4 skupin
Horizontální osa – relativní tržní podíl, vertikální osa – tempo růstu trhu
Hvězdy (stars)
Silné karty firmy do budoucnosti
Rychlé tempo růstu trhu
Dominantní postavení firmy vzhledem ke konkurenci
Výroba těchto produktů dynamicky roste, ale vyžaduje investice do zdrojů (zaměstnanci, technické vybavení, technologie, vstup na mezinárodní trhy)
Výroba na moderním zařízení, nemalé finanční prostředky jsou investovány do výzkumu, vývoje a marketingu nových produktů