mtga-abcd
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nestálé (pomíjivé)
Zákazník nemůže počítat se stabilním provedením a neměnnou kvalitou služeb, protože služba do značné míry závisí na lidech, kteří mají rozdílné a proměnlivé schopnosti
Lze redukovat pomocí standardizace (jasným stanovením pravidel postupu při poskytování služeb nebo určitými standardy kvality na výstupu procesu poskytování služby – frančíza je pokusem přizpůsobit se určitým normám- a pečlivým výběrem, výchovou a výcvikem pracovníků
Neoddělitelné
Zákazník ve většině případů nemůže oddělit službu od místa poskytování a osoby poskytovatele a musí respektovat, že její výroba a spotřeba probíhají ve stejném čase
Představuje poskytovatele jako součást poskytované služby
Znamená to investovat do správných lidí, vychovávat je a trénovat, správně motivovat a odměňovat
Neskladovatelné
Zákazník nemůže službu odebírat ze skladu a nemůže si ji trvale rezervovat
Působí marketingové problémy především tam, kde poptávka po službách kolísá
Existuje řada technik, které se pokouší alespoň částečně přispět k řešení problém (rozdílné tarify pro denní a noční dobu při poskytování služeb)
S neskladovatelností souvisí i vynaložení nákladů na udržování disponibility služeb. Jsou to náklady na krytí výdajů pro osoby, které služby poskytují, a na potřebná zařízení pro vlastní poskytování služby pro časové období, kdy služby poskytovány nejsou – náklady na skladování služby
Občas lze přiřadit ke 4N i 5N – neexistence vlastnických vztahů.
Rozdílnost, které je třeba uvažovat při provádění marketingových operací
V rámci hmotných užitků
Zboží je standardizované
Přítomno v regálech obchodů nebo skladů
Vyrobeno bez účasti zákazníka
Po nákupu (po zaplacení) se stává vlastnictvím zákazníka, který zboží dostane, odnese si jej domů, je jeho vlastníkem
Zboží je připraveno okamžitě uspokojovat potřeby zákazníků
V rámci nehmotných užitků
Zákazník nezná výsledek předem, může si udělat určitou představu, např. na základě svědectví další osoby nebo na základě určitého způsobu „zhmotnění nehmotného“, neurčitost výsledku trvá
Nemá zaručenu vždy stejnou kvalitu poskytované služby, její možná proměnlivost vyplývá ze závislosti na tom, kdo, kdy a kde ji poskytuje
Je jedním ze dvou subjektů, které jsou při poskytování služby účastny a jejichž spojení je mnohem těsnější než v rámci výroby hmotných produktů, zákazník ve velkém počtu případů participuje na výrobě služby
Zákazník si nemůže koupit službu ze skladu, protože je pomíjivá a nelze ji skladovat
Pro zákazníka koupě služby neznamená „úplný vlastnický vztah“, jako je tomu u výrobku
Zákazník bývá uspokojen v průběhu určitého časového období
MARKETINGOVÉ PLÁNOVÁNÍ