PORADENSTVÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
INTERDISCIPLINÁRNÍ SOUVISLOSTI
andragogika se opírá o jiné disciplíny, ze kterých čerpá, např. z.:
o
Filosofie, Sociologie, Psychologie, Pedagogiky
LEGITIMIZACE ANDRAGOGIKY JAKO VĚDY
legitimizace andragogiky jako vědy se opírá o trojí argumentaci
o
legitimizace pomocí jiných věd
o
legitimizace pomocí předmětu
o
legitimizace pomocí teorie
PŘEDMĚT ANDRAGOGIKY – celoživotní vzdělávání dospělých
56
OBJEKT ANDRAGOGIKY
DOSPĚLÝ ČLOVĚK, který dosáhl zralosti: biologické, psychické, sociálně-ekonomické
OBJEKTEM andragogiky je tedy dospělý člověk v celém průběhu své životní dráhy
při andragogické intervenci je potřeba brát v úvahu u dospělého člověka:
o
jeho osobnost
o
jeho sociální situaci - status, roli, zkušenost atd.
ŽIVOTNÍ DRÁHA
má 4 dimenze:
o
Čas – biografický, sociálně historický (dospělost, stáří, společenské změny)
o
Horizontální dimenze - oblast života (zájmy, kvalifikace, kulturní prostor)
o
Vertikální dimenze - „vzestupy a pády“
o
Význam, hodnocení životní dráhy (těžký/lehký život)
MOTIVACE K UČENÍ A VZDĚLÁVÁNÍ U DOSPĚLÝCH
profesní růst – získat znalosti a dovednosti
společenský prospěch – vzdělání, vede k realizaci společensky prospěšných cílů
společenské kontakty – získání nových přátel a kontaktů
vnější očekávání – splnit očekávání od vyšší autority
poznávací potřeby a zájmy – pro radost, vlastní potřebu
PYRAMIDA MOTIVACE UČENÍ
informace, odborné vědomosti, dovednosti, pracovní návyky -> zvýšená výkonnost ->
sociální jistota -> individuální užitek
BARIÉRY V UČENÍ A VZDĚLÁVÁNÍ U DOSPĚLÝCH
Psychologické – nedostatek motivace, vůle, labilita, strach, neefektivní styl učení,