PORADENSTVÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
konkurence
Pedagogické - nedostatek předchozích vědomostí, nízká úroveň výuky, lektora, učiva
Organizační- absence vzdělávacích příležitostí, nedostatek financí, složitá rodinná
situace
SPECIFIKA PROCESU UČENÍ U DOSPĚLÝCH - ke specifikům procesu učení u dospělých náleží:
fyziologické nedostatky (snížení smyslových funkcí, pokles pozornosti, snížení tempa
práce, nižší výkonnost, větší únava)
schopnost učit se = docilita (s věkem neztrácí, ale mění: paměť se přesouvá
z mechanické na logickou)
psychologické charakteristiky způsoby osvojování učiva
PSYCHOLOGICKÉ CHARAKTERISTIKY UČÍCÍCH SE DOSPĚLÝCH
široký zkušenostní základ
preference užitku
emocionálnost
samostatnost a pečlivost
57
HIERARCHIE UČENÍ DOSPĚLÉHO - vštípení a upevnění informací porozumění souvislostem
řešení problémů kreativita
METODY VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
KULTURY VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCHPodle W.Leirmana je možné v historii vzdělávání vysledovat 4 modely (kultury) vzdělávání
dospělých:
1. Kultura expertů
Síla vědění vede k moci nad životem
2. Kultura inženýrská
Vzdělávání orientované na činnost mění
3. Kultura prorocká
Pouť k novému nebi a nové zemi
4. Kultura komunikativní
Být znamená komunikovat, učit se znamená vést dialog
Kultury
Vzdělavatel
Vzdělávaný
Obsah
Příklad
Expertů
Expert
Příjemce vědění Je nabízen
Formální
(firemní)
vzdělávání
Inženýrská
Činitel změny Spolupracuje na
změně
Změna
Odborné
vzdělávání
Prorocká
Prorok
Poutník
Hodnoty
Písmo (hnutí)
Komunikativní
Komunikátor
Partner