PORADENSTVÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
a který umožňuje získávat stejné kvalifikace a kompetence různými cestami a
kdykoli během života.“
rozdíl ve smyslu označení celoživotního vzdělávání (CŽV) a celoživotního učení (CŽU)
představuje tabulka příkladů
CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
orientace na společnost
důraz kladen na struktury a instituce
cílem je komplexní rozvoj jedinců a komunit
prostředek kultivace jedince
CŽV jako jedno ze základních občanských práv
význam neformálního vzdělávání
CELOŽIVOTNÍ UČENÍ
orientace na jedince
důraz kladen na aktivitu jedince
užší (ekonomizující) pojetí
cílem je přizpůsobování se novým podmínkám v měnícím se světě práce
nástroj k uplatnění na trhu práce
CŽU jako předpoklad uplatnit se na trhu práce
Význam informálního učení
ETAPY CŽU:
počáteční vzdělávání
o
povinná školní docházka a příprava na povolání;
o
zahrnuje základní, střední a terciární vzdělávání; další vzdělávání
další vzdělávání
o
probíhá až po dosažení určitého stupně vzdělání;
o
resp. po prvním vstupu vzdělávajícího se na trh práce;
o
zaměřuje se na různorodé spektrum vědomostí, dovedností, kompetencí;
FORMY CŽU
FORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
NEFORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
INFORMÁLNÍ UČENÍ
53
STRUKTURA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
školské vzdělávání (maturitní, VOŠ, bakalářské, magisterské, doktorandské)
vzdělávání seniorů (zájmové, akademie třetího věku, univerzity třetího věku)
další vzdělávání:
o
občanské (o rodičovství, demokracii, draví životní styl)
o
zájmové (umělecké, odborné, zájmová sdružení)
o
další profesní:
kvalifikační (zvyšování, prohlubování, inovace, zaškolení, zaučení)
rekvalifikační (obnovovací, prohlubovací, doplňkové, cílené)