Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
5.5 Kojenecké období
První rok života je nazýván kojeneckým obdobím. Kojenec se postupně seznamuje se svým okolím, sbírá informace a učí se poznávat zákonitosti prostředí. Nejdříve se naučí zachycovat a sledovat zrakem co ho zajímá ve 3 až.5 měsíci, dokonce z jedné své strany na druhou/ a vždy o něco později se naučí zachycovat předměty rukama, předávat si je z ruky do ruky/ což je velmi složité, je nutná dostatečná zralost k volnímu otevření ruky svírající hračku/. S postupujícím zráním pohybových schopností se naučí za podněty nejen otáčet hlavou, přetáčet se celým tělem a kolem 6.měsíců se umí posadit a do konce 1. roku si doleze kam chce a občas se postaví. Rozvíjí se myšlení dítěte /viz. Piaget/, vytváří si pojem o trvalosti předmětů- hledá míč, pláče při odchodu matky, hází hračky na zem a pozoruje jejich pohyb v prostoru /7.-12.měsíc/. Z hlediska psychosociálního jde v tomto období o vytvoření základního vztahu důvěry/ viz.Ericson/. Objevují se i první slůvka s významem /ahoj, pápá, ham, máma,táta,bum../
Kolem 12.-15. měsíců věku, již většina dětí začala chodit, ovládá dostatečně ruce /jemnou motoriku/, takže dokáže sbírat pak drobné předměty jako hrách, malé kostičky, zkouší odšroubovávat víčka, zkoumá všechny otvory / hlavně zásuvky a klíčové dírky/, umí se komunikovat s rodiči a občas mu rozumí i ostatní, pokud věří světu kolem, nezná pojem nebezpečí, je velmi náročné je uhlídat. Všude se již dostane, pohybuje se překvapivě rychle a nemá vytvořeny útlumové a ochranné mechanismy.
5.6 Batolecí období
V tomto období probíhá přeměna závislého miminka do malého svérázného človíčka. Zahrnuje dobu kolem 18 měsíců až 2 let, charakteristické prvním vzdorem obdobím sebeprosazování, dítě objevilo, že může něco jiného než ostatní, může odmítnout / 2.fáze vývoje podle Ericsona/. Experimentuje se slůvkem NE a se sociálními hranicemi, zkouší, kam až sahá jeho JÁ, typickým výrokem je “ Já sám”.. a je nutné mu pomoci jasným stanovením hranic.3-leté dítě již má většinou velmi dobrou slovní zásobu, umí i básničky, domluví se i s cizími lidmi, je dost obratné aby začínalo kreslit kola, čáry, sem tak i sluníčka. Dokáže odložit splnění svých požadavků a chvíli počkat, pokud je motivováno, začíná mít zájem o ostatní děti a učí se hrát si s nimi společně /Menší děti si hrají vedle se, neumí spolupracovat/.
Otázky a úkoly ke kapitole:
1. Zkuste se zamyslet nad tím, co pro vás znamená mít dítě. Které vaše potřeby by naplňovalo a které ohrožovalo? A v budoucnosti?
2. Statistiky varují, že v posledních letech u nás prudce poklesla porodnost. Které základní potřeby z výše uvedených jsou podle vás ohrožovány? Jakými politickými prostředky by bylo možno zvýšit porodnost, abychom jako národ nevymírali?