Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Výrost, J., Slaměník, I.: Sociální psychologie. ISV, Praha 1997.
5. Počátky vývoje dítěte
5.1 Lásce i mateřské se musíme naučit !
V pracích kulturních antropologů zjišťujeme, že způsob, jakým se určité národy chovají ke svým těhotným ženám, průběh porodu i způsob výchovy dítěte a rodinné soužití má velký vliv na povahu národa jako celku, jedno je spojeno s druhým, je to bludný kruh. Půjdeme-li ještě dále, k našim biologickým příbuzným opicím, zjišťujeme, že i jejich mláďata se učí sociálnímu chování nápodobou svých rodičů.
Lidé jsou občas šokování zprávami bulvárních novin o týraní, zanedbávání a vraždách dětí /letos v létě všichni sledovali hledání Terezky/. Lidé si ale příliš neuvědomují, že to co její smrti předcházelo, je situace více dětí v naší zemi, to co se doslechnou a co zveřejní novináři, je jen špičkou ledovce, který mimo jiné je udržován v lidské společnosti nedostatky učení správných vztahů ve vlastní rodině .
Láska mateřská uváděná jako základní podmínka správného vývoje dítěte, není tedy zdaleka tak samozřejmá, jak většina lidí předpokládá. Lásce, tedy vztahu k dítěti se musíme naučit ! Někteří lidé, ani děti mít nechtějí a musejí se pak nejdříve s nežádoucí situací vyrovnávat, to jak ukázaly výzkumy také narušuje další vývoj vztahů v rodině.
Proč někdo děti mít chce a někdo ne?
Ze svých studií Langmeier a Matějček /1974/ odvodili 5 skupin základních psychických potřeb, které musí být aspoň v dostačující míře uspokojovány, aby se člověk vyvíjel zdravě.
§ Potřeba stimulace - náležitý přívod podnětů co do množství, kvality a proměnlivosti. Uspokojení této potřeby vede organismus k aktivitě.
§ Potřeba smysluplného světa - Mají -li se z jednotlivých podnětů stát poznatky a zkušenosti, musí být v těchto podnětech nějaký řád a smysl. Uspokojení této potřeby umožňuje organismu se učit, nabývat zkušeností a přizpůsobovat se životnímu prostředí.
§ Potřeba životní jistoty. Uspokojení této potřeby umožňuje organismu cílevědomou aktivitu poznávací, pracovní, společenskou apod. U člověka je uspokojována především v citových vztazích.
§ Potřeba identity, vědomí vlastního „já” , vlastní hodnoty ale i společenské prestiže. Její uspokojení je podmínkou sebeúcty a sebevědomí, které dále umožňuje uspokojivé zařazení ve společnosti.
§ Potřeba otevřené budoucnosti, potřeba naděje či životní perspektivy. Umožňuje uspokojivé prožívání osobního běhu života.
Mít či nemít děti není tedy hodnotou samo o sobě, ale může být prostředkem k uspokojování těchto jednotlivých potřeb. Co si pod tím představit?
5.2 Prenatální období
Prenatální vývoj dítěte trvá 9 kalendářních /10 lunárních měsíců/ a bývá dělen do 3 fází.V prvním embryonálním období, od početí do 3 týdne, se vytvoří zárodečné listy a nervová trubice, která je základem nervového systému.Ve druhé fázi ve 4.- 12. týdnu, je doba, kdy se vytváří základy všech hlavních orgánů, takže vnější zásah /třeba infekční onemocnění/ může mít za následek závažnou vývojovou poruchu. Také nepříznivý vliv špatné životosprávy, hladovění, jednostranné stravy, užívání jakýchkoliv jedů i na prenatální vývoj dítěte je znám.