Zkouškové varianty_některé otázky se opakují
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
cíle, tj. konečné žádoucí stavy, k nimž by měly všechny aktivity podniku směřovat,
strategie, tj. koncept chování celého podniku, dlouhodobý program jeho činnosti,
plány, které navazují na strategii a určují způsob dosažení konceptů,
politiky, které určují pravidla chování podniku, vyjadřují systém podnikových hodnot a jejich preference
personální strategie:
jedna z dílčích rozvojových strategií navazujících na komplexní podnikatelskou strategii
představy o cestách a metodách, jak zvolených cílů dosáhnout
představuje formulované, dlouhodobé a komplexně pojaté cíle týkající se potřeby pracovníků a zdrojů krytí této potřeby
před formulováním se musí uskutečnit analýza celé řady externích a interních informací.
externí: populační vývoj, vývoj trhu práce, rodiny, sociální potřeby prostorová mobilita, pracovní legislativa
interní: komplexní podnikatelská strategie, projekty organizačních změn, srovnání údajů s podobnými podniky, analýza současné personální, profesní a kvalifikační struktury pracovníků, analýza důležitých pracovních míst, analýza možnosti zajištění rekvalifikace, analýza podnikového klimatu a podnikové kultury
zásady pro formulování personální strategie:
vážit si znalostí, dovedností a zkušeností vlastních zaměstnanců,
počítat s přednostní rekvalifikací vlastních zaměstnanců,
dbát o skutečnou způsobilost pracovníka pro výkon určité činnosti (znalosti, vědomosti, dovednosti, zkušenosti, postoje, osobnostní charakteristiky), ne o pouhou formální kvalifikaci, tj. dosažené vzdělání a určitou délku praxe,
pracovníky pro změny získávat, ne jim je vnucovat,
investice do vzdělávání pracovníků chápat jako vysoce efektivní investice,
snažit se o “rozšiřování” profesí a vytváření pružných pracovních týmů,
člověka chápat jako lidský zdroj s veškerým jeho potenciálem a všemi svými sociálními vztahy,
zpracovávat více variant strategie počtu a struktury pracovníků (a jejího vývoje),
personální strategii průběžně inovovat
3) Participace:
určitý typ spolupodílení se na životě podniku, resp. pracovní skupiny nebo širšího kolektivu
ovlivňování výběru cílů podniku (pracoviště) i způsobů a forem jejich dosahování
participaci na řízení je možné chápat jako výraz humanizace práce a jejího řízení, logický vývoj v demokratizaci vztahů v podnicích
významný, pozitivně motivační, stabilizační i vývojový faktor veškerého podnikového dění
psychologické důsledky participace:
každý pracovník má možnost zaujímat aktivní roli,
zvyšuje se pocit sociální jistoty, zvyšuje se sebehodnocení jedince,
umožňuje uspokojování vyšších potřeb např. potřeby uznání a úcty, potřeby seberealizace a odpovědnosti apod.,
vytváří se vědomí možnosti spolurozhodovat o závažných okolnostech života a práce skupiny i jejích členů ve smyslu,
žádoucí úpravy (zlepšení) celkových pracovních podmínek