Zkouškové varianty_některé otázky se opakují
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Varianta 9
1) nezaměstnanost
2) nežádoucí fluktuace
3) sociálně-psychologické pracovní podmínky
4) případová studie: vytvoření personálního útvaru 5)případová studie: adaptace absolventa ČZU na pozici asistent/ka vedoucího marketingu
Varianta 101) definici pracovního místa
2) typy poradenství podle míry vedení pracovníka poradcem 3) adaptace (přiměřená) 4) případová studie: zlepšení komunikace ve firmě
5) případová studie: systém vzdělávání ředitelů jednotlivých úseků
Varianta 11 (14.1.2008) 1) Vztahy mezi zaměstnavatel a odbory při kolektivním vyjednávání. – Součinnost, spolurozhodovaní, rozhodování, kontrola2) Identifikace pracovníků:
proces, ve kterém jedinec staví podnikové (organizační) cíle na místo svých vlastních cílů jako hodnotové indikátory, které určují jeho rozhodování v podniku; projevuje se jako:
loajalita k podniku, která garantuje, že rozhodnutí pracovníka bude v souladu s podnikovými cíli,
systém přesvědčení a postojů k podniku, který je pracovníky sdílen a který daný podnik od jiných podniků odlišuje
formy identifikace s podnikem: přirozená identifikace, selektivní identifikace, evokovaná identifikace, vykalkulovaná identifikace, manifestní odmítání podnikových hodnot a norem
3) Adaptace a nástroje řízení adaptace v podniku:
proces aktivního přizpůsobování se člověka životním a pracovním podmínkám;
adaptace v procesu práce je procesem vyrovnávání se člověka se skutečností, v níž plní své pracovní úkoly; probíhá v rovině: pracovní adaptace a sociální adaptace (navzájem se prolínají)
základní fáze procesu adaptace:
přípravná fáze
fáze globální orientace
fáze uvědomělé orientace
fáze vpravení se do nových podmínek
nástroje řízení adaptačního procesu:
zásady zkušební doby
typové adaptační programy
adaptační plány
zásady zkušební doby:
vymezení její konkrétní délky (maximálně 3 měsíce),
zařazení zkušební doby do adaptačního plánu (ne vždy je zkušební doba tak dlouhá, aby se pracovník mohl plně adaptovat),
vymezení kritérií hodnocení zkušební doby (závisející na druhu vykonávané práce),
způsob ukončení zkušební doby - hodnocení, pohovor a rozhodnutí o dalším setrvání pracovníka, resp. rozvázání jeho pracovního poměru ve zkušební době.
typový adaptační program:
soubor opatření, která regulují adaptaci určité kategorie pracovníků a zároveň je i metodickým návodem pro zpracování adaptačních plánů jednotlivých pracovníků.
adaptační plány:
v praxi uplatňovány převážně pro řízení adaptačního procesu konkrétních pracovníků; při tvorbě adaptačního plánu pro nového pracovníka je nutné vycházet z následujících zásad:
obsah plánu musí být závislý na složitosti a náročnosti pracovní činnosti, kterou má pracovník vykonávat a těmito skutečnostmi se také musí řídit doba, na niž je adaptační plán zpracováván,
při tvorbě adaptačního plánu je třeba respektovat úroveň dosaženého vzdělání i délku praxe a zkušenosti pracovníků,
adaptační plán musí být sestaven i s ohledem na individuální zvláštnosti pracovníka a obsah plánu má být podle možností přizpůsoben jeho představám a přáním
obsah adaptačního plánu:
podmínky zkušební doby,
zácvikový program,
studium organizačních norem,
absolvování vstupního školení nebo odborné stáže,
řešení konkrétního úkolu či zpracování projektu a mnohé další aktivity, určení garanta adaptace