Zkouškové varianty_některé otázky se opakují
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4) Vymyslet personální strategii, kde jsou zadané základní informace o společnosti, dále napsat, co je cílem personálního řízení, personální strategie atd.5) Zadané informace o podniku-má se vymyslet mzdový systém, čím se musí řídit, popsat podmínky jeho tvorby a vymyslet tarifní stupnici
zásady pro formulování personální strategie:
vážit si znalostí, dovedností a zkušeností vlastních zaměstnanců,
počítat s přednostní rekvalifikací vlastních zaměstnanců,
dbát o skutečnou způsobilost pracovníka pro výkon určité činnosti (znalosti, vědomosti, dovednosti, zkušenosti, postoje, osobnostní charakteristiky), ne o pouhou formální kvalifikaci, tj. dosažené vzdělání a určitou délku praxe,
pracovníky pro změny získávat, ne jim je vnucovat,
investice do vzdělávání pracovníků chápat jako vysoce efektivní investice,
snažit se o “rozšiřování” profesí a vytváření pružných pracovních týmů,
člověka chápat jako lidský zdroj s veškerým jeho potenciálem a všemi svými sociálními vztahy,
zpracovávat více variant strategie počtu a struktury pracovníků (a jejího vývoje),
personální strategii průběžně inovovat
Varianta 23 (21.1.2008)
1) Rušivé podmínky práce – podmínky, které mají za následek snížení pracovního výkonu2) Motiv:
specifické vnitřní podmínky, které vzbuzují a udržují aktivitu člověka a orientují ji směrem k určitému cíli (potřeby, city, zájmy, pudy, ideály, hodnoty, přání, postoje apod.)
motivy člověka aktivizují do té doby , pokud není cíle dosaženo nebo pokud se člověk nepřesvědčí o nedosažitelnosti cíle
Motivační vlastnosti:
trvalé charakteristiky osobnosti člověka, které podmiňují nebo přímo určují, jak často, jak silně a jakým způsobem se bude v prožívání a jednání lidí uplatňovat motivační síla (motiv)
3) Sankce: regulativy chování uplatňované skupinou (=zaměstnavatelem) vůči jejímu členovi
→ disciplinární opatření: mají podnítit dodržování podnikových norem a předpisů
preventivní:
opatření, která by měla zaměstnance podnítit k dodržování norem a předpisů a tak předcházet jejich porušování
preventivní opatření proto spočívá v informování pracovníků o předpisech a kontrole jejich dodržování, organizací programů odborné přípravy s objasňováním důvodů předpisů a budování atmosféry sebekázně, vytváření předpisů se spoluúčastí zaměstnanců, kontrole absencí a stížností
nápravná:
následují po porušení norem a předpisů, tj. snaha poradit, varování, postih (důtka, snížení pohyblivé složky mzdy, i srážka ze mzdy), převedení na jinou práci nebo do jiné pracovní skupiny, přeřazení na méně důležitou práci nebo funkci, propuštění
4) případový studie:Hodnocení pracovníků:
posouzení závažnosti určitého jevu, předmětu, plánované nebo skutečné činnosti, zjištění, zda skutečnost je nebo není ve shodě s vytčeným cílem
personální hodnocení – příležitost jak získat přehled o každém zaměstnanci, o tom, jak dobře (špatně) si vede, zda se může v nějaké oblasti zlepšit a co je možné udělat pro zlepšení jeho výkonu a chování
typy hodnocení: 1. hodnocení úspěšnosti pracovní činnosti, resp. pracovního výkonu pracovníka (prováděné častěji, u pracovníků dělnických profesí), 2. hodnocení pracovníka
kritéria pro měření a hodnocení pracovní činnosti: subjektivní – založená na úsudcích hodnotitelů, kteří sledují průběh a výsledky pracovních činností, objektivní – používaná v situacích, kdy výsledky práce jedince nebo skupiny lze určitými způsoby měřit (kvantita, kvalita, stabilita výkonu, nehody, trvání zácviku, vertikální mobilita, stabilita zaměstnání)
hodnocení pracovníka: posuzování jeho vlastností, postojů, názorů, aspirací, jednání a vystupování vzhledem k určité situaci, v níž se pohybuje, vzhledem k činnosti, kterou vykonává, vzhledem k druhým, s nimiž vstupuje do kontaktu
požadavky na hodnocení: pravidelnost, srozumitelnost, objektivnost, provázanost na podnikový motivační systém, stabilnost, konkrétnost