Zkouškové varianty_některé otázky se opakují
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3) Identifikace pracovníků:
proces, ve kterém jedinec staví podnikové (organizační) cíle na místo svých vlastních cílů jako hodnotové indikátory, které určují jeho rozhodování v podniku; projevuje se jako:
loajalita k podniku, která garantuje, že rozhodnutí pracovníka bude v souladu s podnikovými cíli,
systém přesvědčení a postojů k podniku, který je pracovníky sdílen a který daný podnik od jiných podniků odlišuje
formy identifikace s podnikem: přirozená identifikace, selektivní identifikace, evokovaná identifikace, vykalkulovaná identifikace, manifestní odmítání podnikových hodnot a norem
4) Případová studie: Ucházíte se o místo asistentky ředitele marketingového oddělení, máte před sebou výběrový pohovor. Napište si body sebeprezentace. Jaké silné stránky uvedete, čemu byste se měli vyhnout, na jaké otázky se budete komise ptát. 5) Případová studie: Podnik zjistil, že má vysokou fluktuaci, zejména u mladších pracovníků na řídících místech. V podniku je nedostačující kariérový růst a informovanost. Navrhněte řízení kariéry v podniku, jaký typ kariéry upřednostňujete a jaký typ by se dal ještě v podniku využít. A ještě k tomu napsat kariérová kritéria.
Fluktuace = mobilita mezipodniková
představuje přechod pracovníků mezi podnikem a jeho okolím, tj. dalšími podniky, organizacemi, institucemi
může mít žádoucí i nežádoucí efekty:
noví pracovníci přenášejí nové podněty, nedochází ke stagnaci a „podnikové slepotě“
podnik získává vhodnějšího pracovníka
– zbytečné náklady na získávání, přijímání, adaptaci, zácvik nových pracovníků
– noví pracovníci mají po určitou dobu nižší produktivitu práce
– dochází k narušení plynulého chodu výroby (činnosti), komplikace
Plánování kariéry: proces v němž zaměstnanci definují a uskutečňují jednotlivé kroky k realizaci svých cílů kariéry Řízení kariéry: proces, v němž podnik vybírá, hodnotí, orientuje a rozvíjí zaměstnance tak, aby si zajistil určité množství kvalifikovaných pracovníků, kteří budou odpovídat budoucím požadavkům
Preferuji stálou strukturu profesionální kariéry provázenou přechodem do řídících funkcí
Varianta 6 (31.1.2007) 1) Co neovlivňuje profesní kariéru v podniku – profesní styl řízení2) Rozvoj a řízení lidských zdrojů:
rozvoj lidských zdrojů: moderní podniková strategie zaměřená na člověka se všemi jeho potencemi, představuje koncentrovanou a soustředěnou péči o pracovníka jako člověka
důvody rozvoje lidských zdrojů:
demokratizace společenských procesů
značná rezerva ve využití pracovních sil
dosahování lepších výsledků na základě vysoce výkonné, motivované a loajálnosti zaměstnanců
rozvoj a řízení lidských zdrojů zahrnuje:
správnou volbu a zajištění profesní a kvalifikační struktury
vytváření klimatu podporujícího nekonformní myšlení, kritičnost a tvořivost
v max. přípustné míře delegování pravomoci a odpovědnosti
participaci, a to nejen na řízení a rozhodování, ale i na odměňování
stimulaci ztotožnění s podnikovou kulturou
náhradu přísné kontroly sdílenými hodnotami
péči o kvalifikační růst pracovníků, o jejich osobní rozvoj
vytvoření pevného sociálního zázemí
podporu soudržnosti
využití potenciálu jednotlivců i celého podnikového kolektivu
cílem řízení lidských zdrojů je docílit dynamizující role podnikového kolektivu v rozvoji podniku
řízení lidských zdrojů zdůrazňuje především plné využití lidských schopností, lidského potenciálu.
využívat lidský potenciál znamená poskytovat příležitosti, které jsou přínosem pro jedince i pro podnik