Zkouškové varianty_některé otázky se opakují
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
složky participace:
participace na vlastnictví, která se uskutečňuje prodejem nebo předáváním akcií (zaměstnanecké akcie)
participace na zisku, která vystupuje v různých systémech hmotné stimulace
participace na řízení
formy participace na řízení: nepřímé: účast na řízení prostřednictvím odborů, kolektivní smlouvy (vyjednávání), uzavírané mezi zaměstnavateli a zaměstnanci, výrobní rady (podnikové rady, jejichž ustavení je diskutováno i v ČR); přímé: pracovní (provozní) porady, participativní skupiny, které mají tendenci k autoregulaci
4) Případová studie: Kolektivní smlouva – co dělat, když kolektivní vyjednávání zamrzne na mrtvém bodě
= dokument obsahující dohodu konkrétní spolupráce mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací (odborovými organizacemi)
5) Zavedení personalistiky do podniku: normy, další důležité dokumenty (str. 135)
Varianta 5 (10.1.2007)1) Mzda....peněžitá plnění nebo plnění peněžité hodnoty poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci za práci2) Sociální klima:
typ převládajících vztahů mezi pracovníky podniku, resp. v podnikovém kolektivu a zvláštnosti těchto vztahů
chápeme jako dlouhodobější charakteristiku vztahů mezi lidmi (x sociální atmosféra = momentální stav)
soubor psychických, sociálních a organizačních vazeb na pracovišti
sociální klima celého podniku jako celku s projevuje ve veřejném mínění pracovníků podniku, v podnikové kultuře a v sociální efektivnosti
sociální klima v určité pracovní skupině vyjadřuje specifika skupiny vytvářená v procesu pracovní činnosti, je plně závislé na každodenním sociálním styku mezi členy pracovní skupiny
faktory ovlivňující sociální klima:
sociální normy pracovní skupiny (kolektivu) a způsob jejich prosazování u pracovníků členů skupiny
hodnoty a hodnotové orientace skupiny i jednotlivců
úspěšnost v plnění pracovních úloh skupiny (kolektivu) a společenské požadavky, kladené na členy skupiny i kolektiv jako celek (např. i méně úspěšný podnik může plnit nezastupitelnou funkci v ochraně životního prostředí)
postavení a prestiž, uznání, kterého se skupině dostává v rámci podniku
způsob vedení lidí v podniku
přístup vedoucího pracovníka ke skupině a jejím členům
způsob řešení konfliktů a konfliktních situací
osobní zvláštnosti členů skupiny, projevující se zejména v sociálních kontaktech
osobní vlastnosti vedoucího pracovníka, které se promítají do způsobu vedení lidí a přístupu k nim, tj. do stylu řízení
sociální normy: nepsaná, pracovní skupinou (kolektivem) přijatá a většinou členů respektovaná pravidla jednání a chování; týkají se:
pracovní výkonnosti, kdy sociální normy vedou k tendenci jedince přizpůsobit svou výkonnost jakési střední, průměrné výkonnosti v pracovní skupině (kolektivu),
regulace a úpravy způsobů a formy vzájemných kontaktů mezi členy pracovní skupiny (podnikového kolektivu),
míry respektování norem a předpisů formální povahy