ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
schopnost (vnímáme ji morálním citem), která nám poskytuje poznatky
a morální fakta
2. sentimentalismus pravý – teorie podle které emoce nejen zpřístupňují
morální fakta, ale přímo je konstituují a správnost nebo nesprávnost je
konstituována tím, jaké postoje a emoce v pozorovatelích vyvolává
o
rozdíl v roli emocí v morálce (jen epistemický kanál, nebo konstituenty
morálních faktů?)
• „Když označíme nějaký čin za zlý, jde o to, že v nás vyvolává pocit viny“ - Hume
- opozice vůči racionalismu – Kant, Cudworth, Clarke – podle nich existují morální fakta, ale
morální fakta poznáváme nikoliv prostřednictvím emocí a citů, ani je nekonstitujeme, ale
poznáváme je a priori (je to otázka rozumového poznávání)
BLACKBURNOVA CHARAKTERISTIKA
- říká, že podle sentimentalistů morálka existuje v doméně citů a nikoliv rozumu – pravdivost
morálních soudů nepoznáváme smysly (naturalisté), ani rozumem (racionalisté)
- podle něj je etika praktická, ne teoretická činnost a jejím cílem je řídit – a aby to byla schopná
dělat, potřebuje motivaci, protože morální chování potřebuje motivaci
- ani přirozená fakta motivovat jednání nedokáží, nebo to dělají špatně, ale naopak morální
city a inklinace velmi snadno vysvětlí, proč jsme schopni jednat v souladu s tím, co tvrdíme
a proč se jimi řídíme
• kromě toho, morálně relevantní city jsou typy mentálních stavů, které soutěží v mysli
s jinými mentálními stavy (egoistické, racionální stavy) a není vždy zaručeno, že
morální (pro-sociální stavy) vždy zvítězí – naše morální důvody jsou jen prima facie
důvody, které však mohou být přehlušeny