ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- nedokážeme bezpečně říct, že se nějaký člověk ohledně svých morálních intuic mýlí (např.
člověk s barvoslepostí – můžeme člověku bezpečně říct, že člověk trpí nějakým deficitem –
když někomu tvrdíme, že je barvoslepý, je to FAKT); kdyby byla morální intuice podobná,
museli bychom být schopni formulovat omyl
23
- problematika kontroverzí v oblasti morálky – oproti smyslových percepcí – to, že se někdo
v oblasti morálky neshodne, je to vodítkem k tomu, že nepoužíváme žádný univerzální
smysl, ale spíše to naznačuje, že jde o vliv emocí, rodiny, výchovy, prostředí, a podobně –
nejde o popis objektivních vlastností
- naše intuice podléhají vlivu emocím, předpojatosti
- problém morální motivace
• když cítíme nějakou emoci, automaticky v nás spouští motivaci k nějakému jednání
• můžeme tento argument použít i proti Moorovi – dobro je smysly napopsatelná
vlastnost = vzniká otázka, jak je možné, že nás morální soudy motivují tak, jak nás
motivují
• lze formulovat nový argument otevřené otázky → sui generis povaha hodnot
nezaručuje motivaci
ŘEŠENÍ – EMOTIVISMUS
= morální soudy nejsou ve skutečnosti soudy! Jsou to exprese emocí nebo postojů
• metafyzická hospodárnost
• emotivismus je monismus – všechna fakta jsou přirozená
- Emotivismus vs. Subjektivismus
• rozdíl mezi tvrzením postoje a jeho expresí
• S: X je dobré – osoba O schvaluje X
• E: X je dobré – „Jupí X!“ - morální soudy jsou projevy lidské přirozenosti, jsou to exprese