ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- jde o projekci našich postojů do reality, kde jim neodpovídají žádné objektivní vlastnosti
- je racionální, abychom některé morální soudy vůbec pronášeli? – jako epistemologické
subjekty nejsme iracionální, když promítáme své vlastní postoje do reality
• máme-li být racionálními aktéry z hlediska poznání světa, měli bychom upustit od
morálního diskurzu a měli bychom reformovat tak, že by vůbec neměl vyvolávat
dojem, že popisuje objektivní realitu a před každým morálním soudem by mělo být
jasně „dané“ uvození ve smyslu např. domnívám se, že…
- Měli bychom přestat žít v omylu?
Frege-Geachův problém (třetí problém, ryze sémantický)
- vychází z toho, že můžeme morálně argumentovat – tvořit morální úsudky, logicky
vyvozovat logické závěry z premis = námitka = to je naprosto nesmyslná praktika, pokud
platí non-kognitivismus, který tvrdí, že nelze morálně argumentovat
- izolované věty vyjadřují podle non-kognitivismu postoje = JÁDRO NON - KOGNITIVISMU
• „týrání je nemorální“ = to je náš postoj, není to popis stavu světa
• izolované morální soudy vyjadřují podle non-kognitivismu naše postoje
- vložené morální soudy ale nevyjadřují postoje
• „Jestliže je týrání nemorální, pak týrat kočku je nemorální.“ – nemůže to být
interpretováno jako postoj, protože toto může upřímně tvrdit i člověk, který odmítavý
postoj vůči týrání nemá
▪
máme určité morální soudy vložené do určitých kontextů a zdá se, že
v těchto vložených kontextech nemůže platit to, co říkají non-kognitivisté