ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
B) morální soudy vyjadřují postoje stejné jako non-morální postoje = postoje jsou
stejné jako „non-morální“ postoje – pokud se někomu nelíbí CD, není to pro nás závazné
– v morálních soudech však má být obsažen apel na univerzalitu
• Problém otevřené otázky
• Chybí vazba k morální motivaci – chybí závaznost, motivace
25
Morálka je omyl - pokud platí non-kognitivismus = projektivismus (např. projektor promítá obrázky na
nějaké plátno – a i když „vidíme“, že na tom plátně něco je, jsou to jen iluze, protože plátno
je bílé a vše se na něj jen promítá – je to projekcí nějakého obrazu na bílé plátno), nedá se
vyhnout závěru, že morálka je velký omyl a mýtus
• existuje např. čin najetí vozem do davu lidí, ale je to čin, který můžeme popsat
spoustou deskriptivních postupů, ale nemůžeme říct, že to bylo nemorální – podle
non-kognitivismu jde jen o naše hodnocení reality, která je morálně neutrální
• pokud určitý čin odsuzujeme, chováme se jako projektor, promítáme do neutrální
reality své postoje – morálnost a nemorálnost je jen náš pohled na danou situaci = svět
je morálně hodnotově naprosto nečitelný – nemá žádné vlastnosti
- realističnost morálního diskurzu je iluzorní (pokud platí non-kognitivismus, nebo
objektivismus, je svět morálně neutrální – a když něco soudím – např. týrat psa je nemorální
– jde jen o můj pohled, podle světa je to morálně neutrální)