ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• morální soudy jsou výrazy našich nejhlubších hodnot, to, čeho nejsme ochotni měnit a
představuje to nároky na druhé lidi
- Proč lidé někdy nejednají v souladu s morálními soudy?
• morální soudy vyjadřují dispozice a tendence, ne zákonitosti
• i ty nejhlubší hodnoty vyjadřovány v morálních soudech jsou jen inklinace v jednání,
nejsou to projevy, které se projevují dle přírodních záležitostí
VLASTNOSTI PŘESVĚDČENNÍ A POSTOJŮ
- Problém: Morální soudy chápané jako přesvědčení mohou mít určité vlastnosti – můžeme
si být jisti, že něco se má tak a tak, považujeme za pravděpodobné, že něco se má tak a tak
→ Jak může expresivista tvrdit, že některé jistoty jsou jistější, než druhé
A) stupně morálnosti a nemorálnosti
„Saddám Husajn byl zlý člověk“ – postoj odmítání, nevole„Saddám Husajn byl monstrum“ – postoj odporu, pohrdání
- místo různých predikátů jde o různě silné postoje:
- emoce mají různé škály – míře morálnosti odpovídají jednotlivé stupně emocí
B) stupně jistoty přesvědčení
„SH byl jistě zlý člověk“ - odmítání, které je hluboké a těžko potlačitelné
„SH byl pravděpodobně monstrum“ - odpor, který je méně hluboký a lze jej zmírnit na
pouhé odmítání
─ různou míru jistoty EXP vyjadřuje různou robustností postojů (míra centrality
v hodnotovém žebříčku)
─ nejjistější morální soudy budou reprezentovat ty nejcentrálnější, nejdůležitější soudy – ty
pravděpodobnější budou zastávat ty soudy, kterých bychom se snáze vzdali
EXPRESIVISMUS A OBJEKTIVNÍ NORMATIVITA ─ námitka – expresionismus je neslučitelný s objektivní normativitou MS
─ morální soudy nejsou jen exprese našich osobitých postojů, které chceme, aby zastávali i