ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
▪
neschopnost nalézt ve své mysli jednoznačný postoj
▪
neznalost pravdy je chápána jako nepřístupnost vlastního postoje
o
Čekám na další informace, zkoumám, co ve mně jeho jednání vzbuzuje
Příklad 3 - existence jedné pravdy ─ „Mučení teroristů je buď nemorální, nebo ne.“
o
Kvazi-realista navrhuje tuto parafrázi: pragmatický návrh: při nesouhlasu dvou
stran sporu neustávejme a hledejme další informace, třeba se naše postoje podaří
sladit.
▪
existence jedné pravdy se nedá jednoduše parafrázovat pomocí našich
postojů, ale jde o metodu, jak v případě konfliktu nevzdávat argument
a hledání a snažit se o sladění rozporných postojů
FREGE-GEACHŮV ARGUMENT ─ PROBLÉM – pokud máme argument a podmínkové věty, podle non-kognitivistů se v holých
větách vyjadřuje nějaký postoj, ale v podmínkových větách se postoj nenachází
─ Richard Hare – ekvivokace je problém všech teorií
─ ekvivokace v kognitivistickém chápání morálních úsudků:
o
P1: Lež je nemorální (přesvědčení)
o
P2: Pokud je lež nemorální (není přesvědčení), nabádat bratříčka ke lhaní je
nemorální (není přesvědčení) – nezastává se zde žádné přesvědčení
o
Z: Nabádat bratříčka ke lhaní je nemorální (přesvědčení)
─ výrazy mění význam, argument tedy musí být klamný. Ale on není!
= problémy jsou tedy někde jinde
─ řešení – Fregovská sémantika
o
rozlišení propozice (myšlenky) a způsobu jejího vyjádření (force, síla)
o
myšlenka zůstává napříč argumentem stejná, liší se jen způsob vyjádření