ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
➢
Mackie: tím hůře pro filozofii, pokud pracuje s empiricky nedefinovatelnými
a neověřitelnými pojmy = nemůžeme morální soudy zdůvodnit empiricky
(u některých pojmů se to daří lépe, někde hůře)
Argument z relativity ─ naše morální soudy jsou zjevně relativní do té míry, do jaké nejsou žádné jiné soudy
o vnějším světě (platnost našich morálních soudů je tak vysoká, že to vypadá, že žádné
objektivní soudy neexistují)
─ Mackie vychází z toho, že ve světě existuje velká různost norem napříč kulturami (historicky
i teritoriálně) – z toho nelze přímo vyvodit tvrzení, že naše normy odráží jen subjektivní
postoj jedinců
─ Nepravděpodobnost objektivity (je nepravděpodobné, že naše morální soudy odráží
nějakou objektivní realitu) – v morálním hodnocení nepopisujeme morální fakta, ale
vyjadřuje osobní preference
• Námitka – neshody v přírodních vědách ---> není to tak, že by v přírodních vědách
neexistovaly žádné neshody = v přírodních vědách také existuje nesoulad a
kontroverze, rozdíl je však v tom, že kontroverze jsou zde navázány na nedostatek
evidence
o
ty odráží nedostatek evidence
o
v etice nejde o nedostatek evidence, ale odraz životního stylu = jak lidé žijí, než
že by odrážely nějaké hodnoty, jak lidé žijí
o
lidé hájí monogamii, protože ji praktikují, nikoli naopak (podle své tradice,
životního stylu)