ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ZÁKLADNÍ OTÁZKA
- JE BŮH NEZBYTNÝ PRO MORÁLKU?
• nikoli „Je víra v Boha nezbytná pro morální jednání?“
• NEPOTŘEBUJEME BÝT VĚŘÍCÍ, ABYCHOM DODRŽOVALI MORÁLNÍ NORMY
- Co se myslí morálkou?
• NE: převládající vzorec společenského chování, který nazýváme morálkou
• ANO: některé věci jsou opravdu dobré či zlé, některé činy jsou zcela nepřípustné
- nepotřebujeme Boha na to, abychom jednali podle určitých pravidel, na kterých se
domluvíme = objektivní a absolutní koncepce hodnot, podle které jsou některé činy zcela
zlé, některé absolutně zcela dobré
35
- Mackie: máme určitou objektivistickou koncepci morálky, která nemůže platit, jestliže platí
naturalismus (Craig souhlasí – nemůžeme mít v takovém případě normy)
ZÁKLADNÍ TEZE
1. Bez Boha je morálka pouhou konvencí či iluzí
2. Převládající vzorec chování nemají objektivní normativní hodnoty
3. Bez Boha neexistují:
• objektivní morální hodnoty, povinnosti, zodpovědnost
PROČ NEMOHOU EXISTOVAT OBJEKTIVNÍ MORÁLNÍ HODNOTY
• X je dobré, nebo zlé nezávisle na postojích lidí (holocaust je objektivně zlý)
- tradičně je objektivita zakotvena v Bohu (objektivita dána absolutním zákonodárcem)
• Bůh jako všemohoucí, vševědoucí a absolutně dobrá bytost
• morálnost či nemorálnost je determinována jeho vůlí
• člověk je jeho produkt, má inherentní hodnotu
- bez Boha nemají lidé morální hodnotu
• Země je smítko ve vesmíru
• Vesmír je beze smyslu
• lidé jsou vedlejší produkty evoluce
• zánik brzký a nevyhnutelný (scientistický názor)
• lidské blaho nemá vyšší blaho, než blaho mouchy
• lidské chování je pouze odrazem evolučních sil – jako u jiných zvířat