ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
neschopnost ukotvit preskriptivitu (nejsou schopni vysvětlit, jak nás
deskriptivní fakta mohou motivovat jako morální fakta)
- MÁME POŽADAVKY, ABY MOTIVOVALY na morální fakta, morální soudy a morální hodnoty
= mají být závazné pro všechny a být bezpodmínečné a objektivní
─ VYTRÁCÍ SE buď kategoričnost nebo preskriptivita
─ To jsou vlastnosti, které přisuzujeme morálním soudům.
32
Ontologické tvrzení - 2 argumenty- argument z podivnosti (queerness)
- argument z různosti
Argument z podivnosti - metafyzická varianta (pokud by existovaly objektivní hodnoty a kateg. preskriptivní objekty
tak podle toho, jaké vlastnosti jim připisujeme, nesměly by se podobat ničemu jinému, co se
nachází ve vesmíru) ?
• hodnoty, pokud by existovaly, by byly radikálně odlišné od jiných objektů, které ve
světě nacházíme
• platónské formy
• dobro – rozhodovací procedura + neodolatelná motivace (taková entita, která člověku,
který pozná dobro mu dodá nejen schopnost rozhodování, ale dá mu také motivaci,
aby tak jednal)
o
zabudovaná vykonání-nutnost, magnetismus
„V Platónově teorii Ideje a zejména idea Dobra, jsou věčné, non-mentální entity. Jsou centrálními
strukturálními elementy v konstrukci světa. Píše se o nich, že pouhé jejich poznání či nahlédnutí člověku
nejen řekne, co má dělat, ale také zajistí, že to člověk učiní tím, že to převáží všechny jeho protichůdné
inklinace. Vládci-filozofové v Platónově ústavě mohou dostat podle Platóna plnou a nekontrolovanou
důvěru, protože jejich vzdělání jim poskytne poznání Idejí. Obeznámenost s idejemi Dobra, Spravedlnosti
a Krásy je přinutí, jen na základě tohoto poznání, tyto ideály hledat a podporovat.“