ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
externí zdroj hodnot – sociální původ (myslíme si, že jsou objektivní, protože má
sociální původ, tak to ale být nemusí)
• residuum víry v božský zákon – proč pácháme klam?
o
jsme tak zvyklí, protože jsme předpokládali, že morální normy diktuje Bůh, který
je neomylný, perfektní – máme důvody domnívat se, že morální důvody našeho
jednání jsou také objektivní
o
pokud padne představa, že za morálkou stojí Bůh, měli bychom se ptát i na
objektivitu norem = přežitek ve smyslu, že jsme morálním soudům ponechaly
určité vlastnosti, i když dávají smysl jen tehdy, když je pojíme k Bohu
Námitka: - Je-li morálka iluze, proč žít v iluzích?
- Mackie – morálka má instrumentální hodnotu – udržení sociální kooperace = je to soubor
norem, jehož cílem je udržení sociální kooperace a je výhodné posilovat vědomí, že tyto
hodnoty jsou výhodné pro všechny = podle Mackieho je to užitečná iluze (= morálka) a má
být živena
pro zájemce: Shelly Kagan – přednášky o smrti
SOUČASNÉ TEOLOGICKÉ UKOTVENÍ MORÁLKY – William Lane Craig
- non-naturalistický kognitivimus
Shelly Kagan je profesorem filozofie na Yale University. Specializuje se na normativní etiku a
zejména otázky konsekvencialismu. V debatě však obhajuje variantu teorie společenské
smlouvy. Argumentuje pro tezi, že existence Boha není nutná pro zdůvodnění morálky.
William Lane Craig je americký analytický filozof, teolog a křesťanský apologet (chce ukázat,
že morálka bez Boha nedává smysl). Soustřeďuje se na filozofii náboženství, času a obranu
křesťanského teismu. Působí jako profesor filozofie na Biola University v La Mirada, Kalifornie.
V debatě zastává pozici, že bez Boha neexistují objektivní hodnoty, povinnosti a jedinci
nejsou zodpovědní za své jednání.