ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• v čem spočívá hodnota člověka
- co zakládá naše povinnosti
• proč jsou některé činy zakázané, když neexistuje zákonodárce
o
pokud neexistuje objektivní zákonodárce, naše morální normy mají formu
spíše „módní“ – jak se může změnit móda v oblékání, může se změnit
i v morálce, protože tu není žádný garant
- jak je možná morální zodpovědnost
• komu se zodpovídáme ze svých činů
o
problém, jak v ateistickém rámci vysvětlit, že za své činy skutečně
zodpovídáme, že nás může zastihnout skutečný postih
o
v náboženském rámci je člověk potrestán posmrtně – pokud ale není garant,
nemáme se čeho bát a nejlepší je jednat egoisticky
Craige vyvolává dojem, že naturalismus má problém, který dokáže teismus řešit - objektivitu, která vyžaduje, je přespříliš – věci jsou morální/nemorální bez ohledu na to, jak
jsou dobré pro člověka
- OBJEKTIVITOU MORÁLKY rozumí ne něco, co je prospěšné člověku a společnosti, ale něco,
co je „do kamene vytesané“ i v případě, že žádný tvor jako člověk například neexistuje =
problém = velmi silný požadavek
• to, co se snaží nalézt není potřeba
- problém: potřebujeme takovou objektivitu?
- i přesto, že jsme výsledkem evoluce mohli být jiní, nehledě na to vždy hledáme normy, které
jsou pro nás nejlepší – objektivní normy by měly být ty, které nám to zaručí
PROBLÉM – „Freerideři“
- myšlenkový experiment: freerideři uniknou spravedlnosti i přes nemorální jednání (je tohle
neblahý důsledek existence naturalistického objektivismu?!)