ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• MORÁLNÍ HODNOTY vedou činitele k činu a motivují ho – motivační síla je inherentní
hodnota – každý, kdo nahlédne na ideu dobra, vždy pak dobře jedná (zvláštní kauzální
schopnost, kdy nazřením nějakého faktu či entity jsme schopni jednat s tím, co jsme
nazřeli)
- Mackie říká, že přirozená fakta, která nacházíme ve světě, nic takového nenajdeme
• přirozená fakta nemají inherentní schopnost motivovat
• kategoricky preskriptivní fakta nezapadají do našeho vědeckého obrazu světa
o
CHYBA PRESUPOZICE (jde o podmínku, která musí platit, aby mohla platit nějaká
jiná teze) – např. „Francouzský král je holohlavý“ – ale jelikož ve Francii není král,
neplatí presupozice a věta nemůže být pravdivá
o
náš morální diskurz trpí chybou presupozice – naše morální soudy jsou všechny
do jednoho nepravdivé
• důsledek – naše morální soudy nemohou být pravdivé, jsou jako výpovědi
o jednorožcích
Ateismus je také teorie chyby = ateista cokoliv o Bohu považuje za nepravdivé - ateisté říkají, že věřící lidé pronášení určité věty, které pronáší s tím, že jsou to pravdivé
věci, popisy světa – intencí věřících je pravdivě popsat svět
- ateisté tvrdí, že nemůžeme ve světě najít nic, co by odpovídalo existence Boha
Epistemologická varianta
➢
Kategorickou preskriptivitu nelze zdůvodnit empiricky
➢
Nutno postulovat zvláštní epistemické schopnosti (Mooreovská intuice?)
33
➢
Tato zvláštní schopnost se bude vymykat vědeckému chápání světa
➢
Námitka: Richard Price – empirické zdůvodnění nestačí ani na pojmy identita,
esence, počet, odlišnost, nekonečno, kauzalita, síla apod.