ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Hypotetický – důvody k jednání, které existují pouze relativně k nějakému cíli. Nejsou
absolutně závazné (např. „Nauč se na zkoušku z etiky“ – je to vyřčení toho, co máme
dělat, ale to, zda to máme dělat závisí na našich preferencích = můžeme se z toho
vyvázat)
• Kategorický – univerzální a absolutní důvody k jednání. Nelze se z nich vyvázat
(nejsou podmíněny ničím = např. „Pomoz starému pánovi, když spadne z kola“ – z naší
přirozenosti jakožto racionální tvorové musíme jednat správně podle kategorického
imperativu – absolutní důvody jednání)
- to, co my říkáme o morálních soudech a hodnotách = jde o kategorické imperativy,
myslíme si, že je to nepodmíněné a nutné
Důvod 2: objektivizace hodnot v etice
─ V etických teoriích i běžném diskurzu hodnoty objektivizujeme
─ Viz debata mezi non-kog a naturlismem
• Kritika non-kog
o
neschopnost
ukotvit
kategoričnost
morálních
soudů
(implicitně
předpokládáme, že morální soudy jsou závazné pro všechny – můžeme z toho
vyvodit, že naše koncepce morálních soudů vyžaduje kategoričnost
a objektivitu)
o
neschopnost reflektovat realističnost morálního diskurzu
o
mor. soudy nejsou jen subjektivní postoje (objektivní, nejde o subjektivní postoje
– morální fakta i soudy a hodnoty mají být objektivní)
• Kritika naturalismus
o
objektivita zaručena (pokud předpokládáme, že morální fakta jsou objektivní
fakta, máme zaručenou objektivitu, ale je kritizován za to, že je neschopen
vysvětlit určitou motivaci k jednání)