ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
jediné smysluplné výroky jsou syntetické, nebo analytické – ale když se
zamyslíme, zda tohle je syntetický výrok o světě, nebo analytický výrok o užívání
našich pojmů – PROBLÉM – nejde ani o jedno, jde o syntetický výrok a priory,
nutné informativní výroky
o
problém = status výroku nemá být nahodilý, má být nutný
o
kritérium verifikace nakonec tedy bylo zničeno a opuštěno
Další problémy intuicionismu - Moore, když popisoval, co intuice je, snažil se popsat to analogicky ke smyslovým percepcím
– tak, jak můžeme přímo nazírat barvu nějakého objektu (přímo vidíme žluť květu),
podobně funguje i intuice, když nazíráme nějakou scénu a vidíme, že to, co se tam děje je
špatné, nemorální – intuice je něco jako smyslová percepce (umožňuje nám vidět něco, co
už dále nemůžu zdůvodňovat)
- analogie intuice (intuice je nekauzální) se smyslovou percepcí silně pokulhává
• Nejistý původ a mechanismus vzniku intuic
• Neshoda v intuicích (sociální podmíněnost)
• Neexistuje teorie omylu
• Intuice podléhají klamům
▪
zaujatost
▪
vliv emocí
▪
efekt popisu (flaming effect)
o
můžeme stejnou situaci popsat různými způsoby – například máme nemocného
člověka, na kterém chceme vyzkoušet experimentální léčbu – jednou řekneme,
že má 90% šanci na úspěch, podruhé řekneme, že je 10% možnost smrti =
rozdílnost popisu má podíl na rozhodnutí
- dnešní pojetí morálních intuic se rovná pojmu morální přesvědčení – u Moora je intuice však
jakýmsi šestým smyslem a analogie se smyslovou percepcí selhává proto, že neznáme
původ a mechanismus vzniku