ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• můj názor reprezentuje můj postoj ke skutečnosti, nic nepopisuje
- další charakteristiky:
• non-kognitivismus musí říct něco k povaze morálních sporů – vedeme morální debaty,
ve kterých můžeme odhalovat správný a nesprávný postoj
o
všechny morální spory jsou faktuální
o
morální spor = například o tom, zda povolit trest smrti Ayer se domnívá, že
většina morálních sporů má silnou faktuální složku, tedy vznikají proto, že si lidé
nevyjasní fakta sporu – jsou to spory o faktech, nebo o vyvozování – v morálních
diskuzích se pak odhalí, že se nelišíme v hodnotách, ale ve faktech
o
morální spory jsou buď ryze faktuální (nechápeme pojmy, kterými hovoříme),
pokud ale spor i nadále přetrvává, nejde o čistý spor, ale jde o formu omylu
(problém s pivem – základní postoje – někomu chutná A, někomu chutná B, mezi
21
nimi neexistuje ryzí spor) – jde o spory základních postojích a pocitech – a o těch
se nedá argumentovat
• zdůvodnění emotivismu
1) vyvrácení naturalismu (pomocí AOO)
o
vypůjčuje si Moorův argument o naturalistickém omylu, nebo argument
otevřené otázky – zároveň však vyvrací jeho intuicionismus
2) vyvrácení Moorova intuicionismu (non-naturalismus)
- Útok na intuicionismus
• logický pozitivismus (myšlenkový proud, který se snažil postavit lidské vědění na
neotřesitelné základy a na tyto základy použít vědu) – základem bylo nejprve
definovat, které výroky jsou smysluplné, a které nejsou - kritérium verifikace =
odliší smysluplné a nesmysluplné výroky