ETIKA II.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
niterných vztahů vůči realitě, která nemá žádnou hodnotu
• ROZDÍL EMOTIVISMU A SUBJEKTIVISMU = morální soudy mají co dočinění
s morálními soudy a postoji
▪
subjektivista – čin je dobrý, pokud on, nebo jeho skupina, schvaluje – to je
ale postoj (jak se to liší od non-kognitivismu)
o
je rozdíl mezi expresí a popisem postoje
o
věta „Já se vás bojím“ – bude existovat jen tehdy, když v nás existuje pocit, že se
bojím (odpovídá subjektivismu – morální soudy jsou popisy našich postojů vůči
nějaké skutečnosti a popisy mohou být věrné, nebo neodpovídající)
o
„Je nutné, aby ženy nevycházely bez manžela“ – nepravdivé vůči naší společnosti
▪
u emotivismu to není popis postoje, ale je to o tom, že necháváme volný
průběh emoce
▪
„Boo-Hooray theory“
!!!!!!!!!!!!!!!!! TEST – ROZDÍL MEZI SUBJEKTIVISMEM A NON-KOGNITIVISMEM !!!!!!!!!!!!!!!!!
SUBJEKTIVISMUS
NON-KOGNITIVISMUS
─ morální soudy jsou popisy našich postojů
vůči určité skutečnosti
─ čin je dobrý, pokud to já (určitá skupina)
schvaluje
─ popírá objektivní existenci morálních
faktů
─ morální soudy jsou pouhým vyjádřením
postoje člověka vůči non-morální
skutečnosti
24
Omyl řečových aktů
- „každý morální soud je exprese emoce – řečový akt“ – má nějaký informační obsah, nemůže
být tedy pravda, že naše morální soudy nevyjadřují přesvědčení
- emoce nevyjadřují myšlení, ale vyjadřují pocity mluvčího
- emotivisté tvrdí, že emoce vyjadřují postoje – ALE VÝROKY MAJÍ I SUBJEKT-
PREDIKÁTOVOU STRUKTURU, může být zároveň přesvědčení i něco jiného